maandag 14 november 2016

Peter Crans

Gisteren nog even bij Peter Crans wezen kijken naar zijn duiven. Hij heeft er momenteel een aantal te koop staan op Duiven.net en ik was benieuwd of er nog iets speciaals bij zat. Ik had al wat fijne duiven van hem uit Okidoko en de ouders van Dafne. Ik vind zijn Okidoko de mooiste die ik ooit uit het superkoppel Leonardo x Tinkelbel van Arie Dijkstra heb gezien. Foto's bij verkooplijsten zijn wel leuk, maar je kunt er niks mee. Hooguit de ogenfoto's geven een indicatie maar ook niet meer dan dat, dus vandaar. We zijn ook nog even door zijn vliegduiven heen geweest en dan zie je wat strenge selectie doet.

Peter Crans uit Den Helder
Op een totale hokaccomodatie van nog geen 4 meter is er letterlijk geen plek voor twijfelaars. Hij wordt door de omstandigheden gedwongen superstrak te selecteren en door die moordende selectie blijft alleen het allerbeste over (datzelfde roepen overigens bijna alle duivenmelkers in koor en ze hebben bijna allemaal veel te veel duiven)

Ik wist dat hij al een fantastische groep vliegduivinnen had, maar kon duidelijk zien dat hij nog steeds progressie maakt in kwaliteit, echt klasse. Overdreven? Voorbeeld? Op de laatste Argenton dit jaar (745 km ) pakte hij er bv 12 van de 12 in de prijzen, beginnend met 2e NPO. Het was daarmee de beste hokprestatie eendaagse fond van Nederland met 763 pnt. (Spoor der Kampioenen)

Veel mensen beweren dat de grote bedragen die geboden worden voor naamduiven de duivensport kapot maakt. Dat de "kleine" melker op die manier niet meer aan de goeie duiven kan komen. Vind ik echt flauwekul. Je moet je gewoon niet gek laten maken door hypes die gecreĆ«erd worden maar gewoon zelf na blijven denken en uitslagen lezen. Dan koop je voor normale prijzen absolute kwaliteit en gaan ze op een verkoping te duur, dan is er vaak wat te regelen met eieren of late jongen. Maar nogmaals dan moet je wel zelf opletten. Maar velen kopen liever op internet een beloftevolle kweker van 6 jaar oud met een perfecte afstamming die nog nooit iets bruikbaars heeft gegeven... Voor mij zijn mannen als Peter  de echte toppers van de duivensport....