donderdag 18 januari 2018

Andre Roodhooft

In november 2014 was ik op de jaarlijkse Golden Ten verkoop van Sportblad de Duif, waar door de beste liefhebbers van België en Nederland elk jaar 10 duiven uit hun topkwekers worden aangeboden. En die liefhebbers maken er ieder jaar een prestigezaak van om daar met, in hun eigen ogen, het allerbeste materiaal te komen. Ik vind het altijd leuk om te kijken hoe het staat met de kwaliteit van de verschillende tophokken. Je krijgt op die manier al snel een aardig beeld hoe een hok er kwalitatief voorstaat.

De gemiddelde kwaliteit ligt daar inderdaad heel hoog maar toch zijn er altijd weer enkele duiven die dáár weer bovenuit steken. Soms wilde ik dat ik die niet in handen had gehad. Die blijven maar door míjn hoofd spoken en ik kan dat soort heel speciale duiven maar moeilijk vergeten. En dat overkwam me nu weer  met een doffer van Rik Hermans. Een echt juweel. Fantastische kop, een oog waar het venijn, maar tegelijkertijd ook de slim/sluwheid uitstraalde. Ik heb hem voor de verkoop begon wel 5 keer in handen genomen en hij werd steeds mooier.
 
Alleen zat ik met een probleem en dat was de prijs die die duif ongetwijfeld zou opbrengen. Waarschijnlijk dik boven mijn budget. Ik probeerde de doffer te vergeten en ging alvast in de verkoopzaal zitten aan tafel met de sympathieke vaste groep Belgen waar ik me bij thuis voel; Miel van den Branden en Joske, Eddy Janssen, Danny van Dijck, Marcel Wouters, Andre Roodhooft met zijn Annette, stuk voor stuk klasse melkers maar ook als mens top.

  Ik kon me nu al voorstellen hoe ik mij zou voelen als ik deze duif voorbij liet gaan, want ik had een paar jaar eerder, ook al op een verkoop van Rik Hermans, eentje uit zijn Cowgirl laten lopen en heb daar nog steeds spijt van. Ik kan hem bij wijze van spreken nog steeds uit tekenen. Later heb ik nooit zo’n fijne meer gezien.

Mijn hersens werkten razendsnel en ik besloot mijn maat Siebren Wierstra te bellen om te overleggen. Hij stemde gelijk toe toen ik hem vroeg om de doffer samen te kopen. Dat gaf in ieder geval een stuk meer lucht, ook om te bieden. We hadden samen een maximum prijs afgesproken waarvoor we hem normaal gesproken moesten hebben.

Andre Roodhooft, groot kampioen w.o. 15 x koning van de Union
 Gelukkig zat de duif vrij vooraan in de verkoop, dus binnen korte tijd wist ik of het zou lukken. Het oproepen en bieden begon. Eerst wat spielerei van verschillende melkers die hoopten op een mazzeltje, maar al snel werd het super serieus en begon ik mee te bieden. Echter tegenover mij zat Andre Roodhooft en tot mijn grote schrik zag ik op zijn verkooplijst een cirkel om dezelfde duif staan…

Nadat ik had geboden stak Andre zijn vinger op en ik bood er gelijk weer overheen. Op dat moment zag Andre pas dat ik ook zat te bieden en hij boog zich voorover naar me toe en zei ”Wil jij die doffer graag hebben Henk?” Ik antwoordde: “Ja heel graag” en Andre zei direct: “Dan laat ik hem aan jou, succes met bieden!”. Pffff dat had beroerder gekund. maar het gevaar was nog niet geweken.

De NL15-1210503 klaar voor vertrek naar het hok van  Andre Roodhooft in het  Belgische Pulderbos...
Die angst voor andere bieders bleek ongegrond en voor een stevige, maar betaalbare prijs had ik even later het winnende bod. Andre was de eerste om mij te feliciteren en fluisterde met een knipoog in mijn oor: “Tís een super Henk, maar het eerste jonkie is dan wel voor mij hé” “Komt goed” mompelde ik nog helemaal vol adrenaline van het bieden….
 
Enfin een man een man, een woord een woord, dus ringde ik het eerste jonkie met NL15-1210503 voor Andre. Het kwam prachtig op en op een leeftijd van 4 weken gaf ik het duifje aan hem.

Hij was verrast dat ik het niet was vergeten en wilde er mee gaan spelen. Zowel in 2015 en 2016 vertelde Andre enthousiast dat het duifje het erg goed deed op zijn hok en dat hij er zeer content mee was.

Altijd leuk om te horen natuurlijk, zeker als het maar om 1 duifje gaat.

Deze week stond op Pipa een lijst met de beste Argenton-duif van de laatste 2 jaar en daar stond de NL15-1210503 fier tussen de besten van België op de 22e plaats met de hieronder genoemde prijzen tegen voor Belgische begrippen enorme aantallen. Dus alleen van Argenton, los van wat er op de andere vluchten is gepresteerd. Duivensport heeft zó veel mooie kanten….

Klik op de foto voor een groter formaat