maandag 11 mei 2020

Passion

Deze week op het hok met mijn telefoon een foto gemaakt van een jong dat me gelijk al opviel en dat me qua model bijzonder aansprak. Het is een duivinnetje uit Moonraker van een week of 5-6 oud en verraadt zich nu al in positieve zin door eigenlijk alles wat ik graag zie. Gelijk schoot me een naam voor haar te binnen. Dat verwoordt tevens ook prima mijn gevoel voor onze hobby.... Passion
Tja je hebt zo je voorkeuren….
 

Blij met Passion

 
Wat ik niet graag zie zijn:
Jankerds om het minste of geringste. Jongen die zich helemaal de kop kapot laten pikken terwijl er voldoende schuil mogelijkheden zijn. Jongen die na 3 dagen nog met samen geknepen oogjes dorstig op hulp zitten te wachten. Jongen die zich het hele hok door laten jagen. Jongen met een rommelig uiterlijk en dan met name de staart. Jongen die ondanks de rijpe leeftijd blijven bedelen bij hun ouders. Jongen die blijven wegkruipen in de verste uithoekjes. Jongen die in verhouding loodzwaar zijn. Zeg maar van die plofkip-types. Te hoog soortelijk gewicht betekent bijna ook altijd een hoog energie verbruik en weinig duurvermogen. En tenslotte als ze dan ook nog een stuit hebben waar je 2 vingers tussen kunt leggen en de staart stoer omhoog steken….Ik zal ze er als vlieger niet op veroordelen maar als het niet bijtrekt zijn dat niet bepaald mijn lievelingsduiven voor de kweek zeg maar ..


                                                                Wat ik wel graag zie:
Jongen die na 3 weken al uit het nest vliegen en nadat je ze terug zet de volgende dag er weer uit zijn gevlogen. En die na een week op de grond nog geen veertje verkeerd hebben zitten en er puntgaaf uitzien. Jongen die snel uitvliegen en ondanks 12 aanwezige broedvakken weer foutloos terugvliegen in het broedvak van hun ouders. Jongen die al snel een zitje veroveren en dat ook verdedigen. Jongen die na 2 dagen al de ren in vliegen. Jongen die al snel bij de voerbak van zich af bijten tegen oud en jong. Jongen die na 5 weken een staart hebben ter breedte van één tot anderhalve pen. Jongen die alles zien en alles door hebben. Jongen die je aan het lachen maken door hun dappere of brutale gedrag. Jongen die mooi vol zijn met een laag soortelijk gewicht. Mooi in balans en gesloten stuit. Niet allemaal van levensbelang natuurlijk, maar we hebben het hier over wat ik graag zie of juist niet waarbij ik gelijk moet aantekenen dat e.e.a voor een deel ook afhankelijk kan zijn van de conditie van het moment of het hok waar ze op verblijven.