vrijdag 12 juni 2020

Pattaya international Pigeon Race

Deze week zijn de duiven verzonden die deel gaan nemen aan de Internationale Pattaya One Loft Race. Deze One Loft Race in Thailand heeft internationaal een goede naam en is ook zeer transparant.

Van eerdere deelnemers hoorde ik louter positieve verhalen over deze race, dus werd het al snel een uitdaging om daar ook eens een ploeg duiven naar toe te sturen.  Daarbij is de agent voor Nederland Esther van Duivendirect en als het om professioneel gaat heb ik haar hoog staan. Afspraak is afspraak en doen wat je belooft is op haar zeker van toepassing en dat is bij zo'n eerste deelname in Azië best prettig.

Ik hou ervan als de races professioneel gerund worden en over meerdere jaren hebben aangetoond goede bedoelingen te hebben tov de liefhebber maar vooral ook ten opzichte van de duif. Zo gauw ik daar aan twijfel is het bij mij einde verhaal. Ook stel ik het op prijs als de informatie voorziening goed is en je op de hoogte blijft van wat er allemaal speelt en hoe de duiven het doen naar aanloop van de trainingen en races en tenslotte de finale. In Pattaya zijn 3 eindraces over ruim 300, 400 en 500 km. Het zijn best pittige finales maar daar kan je wat aan doen door er duiven heen te sturen die dat ook aan kunnen. Wat dat betreft eigenlijk hetzelfde als spelen met jonge duiven op de Nationals in België.



Er is ruimte voor ongeveer 8000 duiven begreep ik en die plaatsen zullen allemaal worden opgevuld zo het lijkt. Ook uit China doen er minimaal 1000 duiven mee en verder vanuit heel de wereld. Het inschrijfgeld is niet gering en dat heeft ook gelijk invloed op de kwaliteit van de ingezonden duiven uiteraard. Je gaat op een duurdere race geen probeersels insturen lijkt me ... Wat ik ook een voordeel vind is dat de eerste trainingen in oktober beginnen en de laatste finale vlucht begin januari. In Europa worden de meeste finales in september gehouden en het is erg leuk om van de winter ook te kunnen genieten van de trainingen en races. Ik kijk er naar uit maar realiseer me wel dat het niet eenvoudig is daar.

Deze ploeg dames zijn drie kwart jaar met passie de verzorgsters van de ingezonden duiven

Vorig jaar deden er ook al heel wat Nederlandse liefhebbers mee waarvan sommigen zoals ik begreep met ploegen van rond de 100 duiven... Ik moet hemel en aarde bewegen om er iets meer als 100 per jaar te kunnen kweken. Maar ja op OLRaces is het niet anders als op de reguliere vluchten. Ook daar massa-inkorvers die hopen op 1 vroege die voor de PR moet zorgen. Zo werkt het nu eenmaal en dat zal altijd zo blijven. Vandaar dat ik mij zelden of nooit erger aan dat soort zaken, immers zonde van je tijd, maar het alleen maar zie als een extra uitdaging...

Van de prijsuitreiking wordt een geweldige show gemaakt....

De eerste Nederlandse duif speelde vorig jaar de 47e prijs dus dat geeft wel aan dat je maar niet ff een mooie serie neer kunt zetten daar. Een duif bij de eerste 50 is al top... Maar we gaan het zien of onze duiven ook de omstandigheden in Azië goed aan kunnen.. Via Esther kregen de inzenders al foto's van de aankomst en het overbrengen naar de hokken. Alle duiven waren goed aangekomen. Kijk dat geeft nu een prettig gevoel dat je dat al weet...Uiteraard zetten we regelmatig een update over deze race op de site, net als van de andere races waar we aan mee doen.