maandag 21 maart 2016

Hazen



In de natuur voel ik mij op m'n best en ook heel gelukkig. Of het nou vissend is op roofvis op de rivieren in Nederland, Noorwegen, Zweden of Ierland of gewoon bij mijn thuis tussen de duiven. Achter mijn huis heb ik een stukje weiland omringd door sloten. Dat kale weiland heb ik in de loop der jaren omgebouwd naar een mooi stukje wilde natuur, waar veel vogels maar ook andere dieren op af komen.
 

Zelfs dieren waarvan ik niet verwacht had dat ze zo dichtbij zouden komen waaronder reeën maar ook hazen. Vorig voorjaar vond ik een nestje jonge hazen waarvan er minstens één is uitgegroeid tot een prachtig dier. Ik zag hem regelmatig sprintjes trekken en begin van de zomer zag ik hem samen met zijn moeder de wijde wereld intrekken. Zo mooi.


Die moederhaas zat overdag meestal een weiland verderop de boel in de gaten te houden. Ze reageerde ook als er zo'n boerderij-kat in de weilanden rondom ons huis liep te neuzen. Echt genieten en een week geleden ontdekte ik opnieuw een nestje met een jong haasje. De cyclus is rond, geweldig!
 

Het is wel zaak m'n eigen roedel onder controle te houden...