dinsdag 12 september 2017

Image

Image is in mijn beleving een van de belangrijkste sleutelwoorden, die er voor zorgt dat een hobby zich kan handhaven in deze moderne tijd met z’n ontelbare mogelijkheden. Vroeger hadden de mensen nauwelijks mogelijkheden om zich na een week hard werken te ontspannen.

Duiven en vissen waren populaire hobby’s waar veel mensen hun schaarse vrije tijd aan besteedden. Tijden zijn veranderd en het is van cruciaal belang daar als hobby in mee te groeien anders kan je het gewoon vergeten op termijn. Beiden hobby’s hebben/hadden nogal een suf image. De visser werd afgeschilderd als iemand die, kijkend naar een dobber, zat te wachten op iemand die hij nog nooit gezien had en de duivenmelker stond naar het luchtruim te turen en schuddend met een blikje voer bij een hok dat van oude planken en kozijnen aan elkaar hing. Daarbij een aantal vaste achtergrondverhalen die steevast aan bod kwamen, zoals de duivenmelker die een vroege duif van het dak afschoot om zijn prijs te winnen.

https://vimeo.com/226340758


De duivensport leek qua image, met name door sommige jonge melkers en hun insteek zoals bv moderne hokken en inrichting, enigszins uit het dal omhoog te klimmen. Maar die effecten werden tegelijkertijd weer teniet gedaan door de megahokken die ongebreideld hun gang mogen gaan en die bv wekelijks de eerste 20 prijzen of meer pakken. Als beginneling of herintreder ben je dan weer snel van de duivensport genezen. Niet omdat je moeilijk de 1e kunt winnen, maar wel dat je ondanks veel inzet, niet eens op de uitslag komt als het maar iets tegen zit.

Misschien zit de oplossing wel in een nieuwe Duivensportorganisatie, naast de NPO, met strakke regels mbt deelname. Dat je bv maar een paar prijzen mag pakken en daarna wegwezen. Laat de profs elkaar dan maar met het mes tussen de tanden afmaken via de NPO. Dat je van één of beide organisaties lid kunt worden en kunt kiezen aan welke vluchten je mee gaat doen. Dat het genieten van de aankomst van je duiven en voor iedereen een redelijke kans op een prijs weer centraal staat. Dat niet zoals nu, de man of vrouw met een hokje van 4 tot 8 meter, het moet opnemen tegen miljonairs met honderden duiven en 3 verzorgers. Te gek voor woorden en niemand die er wat aan lijkt te doen.

De sportvisserij is er gelukkig aardig in geslaagd hun image van suf en futloos op te schroeven naar sportief en dynamisch en groeit nog steeds spectaculair bij de jeugd maar ook bij vrouwen bv. Zeker met moderne materialen, blitse snelle visboten en moderne sportieve kleding. Daarbij prachtige beelden die je al snel over de streep trekken als je het in eerste aanleg al leuk genoeg vind om naar te kijken. Ik heb een mooi intro gevonden die mijn woorden wat ondersteunen en waar we als duivensport wellicht ook wat van kunnen leren mbt het speciale gevoel dat je kunt creëren en hoe je stap voor stap aan je image kunt bouwen :   https://vimeo.com/226340758