woensdag 15 november 2017

Inteelt

Veel melkers hebben vrees van inteelt heb ik door de jaren heen wel gemerkt. Is volgens mij ook terecht als je dat doet met een bloedlijn die te weinig kwaliteit bezit. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat er bloedlijnen zijn die wel geschikt zijn om (sterk) mee in te telen en dat ook kunnen verdragen.
 
Vind ik een groot voordeel omdat je daarmee makkelijker jarenlang kwaliteit kunt blijven kweken. Daarmee bedoel ik dan uiteraard een bepaald lijntje intelen en die dan, om vliegduiven te kweken, te kruisen met een lijn die er zo ver mogelijk vanaf staat. Dat is de manier waarop ikzelf het liefst kweek. Heel veel bloedlijnen geven één of hooguit twee keer top en dan valt het compleet stil.

 Er zijn symptomen waardoor je dat vaak al kunt zien aankomen zoals bv sterke vervlakking van de ogen en lichamelijke tekortkomingen. Belangrijk om te weten als je ergens iets wilt aanschaffen.

De Janssenduiven konden destijds de inteelt goed aan. Ik houd er niet van om in het verleden te leven maar je hebt het verleden soms nodig om nu je voordeel mee te doen. Deze prachtige doffer kweekte ik destijds voor Siebren Wierstra uit een zoon van de 019 x het Autoduifje. De moeder van het Autoduifje kwam ook uit een dochter van de 019. Wierstra kweekte super met deze doffer in de kruising met o.a. duiven van Nelles van de Pol via van Vliet van Mastrigt.

Heb je bv 3 kwalitatief hoogwaardige bloedlijnen kan je een heel tijdje vooruit. Voorbeelden uit het verleden zijn bv de Janssenduiven, de Steketeeduiven en dan met name de Cools autoduiflijn, de Klamperlijn van Cor de Heijde, de Olympiadelijn van Gust Janssen/Heremans etc etc. maar ook de Ace Four lijn van Ad Schaerlaeckens blijft me steeds opnieuw verbazen wat die aan inteelt kan verdragen. Mijn laatste aankoop heeft daar dan ook mee te maken. Later meer.