maandag 23 april 2018

Duivensport samen met je partner

Vorige week zaterdag moest ik de jonge duiven aanleveren voor Krakus en daarbij zat Iris 27, een van mijn favorietjes, maar inmiddels ook het lievelingsduifje van mijn vrouw. Zij was op haar hokje met 5 koppeltjes geboren en groot geworden. Het nestmaatje ging naar Griekenland en Iris was bestemd voor Krakus. Dat duurde echter een paar weken langer, dus bloeide er een prachtige band op tussen Iris en mijn vrouw.

Iris 27

Ik leerde daardoor ook nog een nieuw aspect van de duivensport kennen en dat was knuffelen met duiven.... Stapel waren ze op elkaar. Het uur van afscheid naderde snel want mijn vrouw moest een paar dagen weg. Het afscheid met Iris 27 dat ik op een afstandje gadesloeg was echt ontroerend.

Zaterdagmorgen was het zo ver dat de duiven weggebracht moesten worden. Het ging allemaal vlot totdat Iris als laatste aan de beurt was. Ze wachtte rustig op haar beurt en toen ik haar vastpakte begon ze gelijk in mijn hand zachtjes te koeren en wel zodanig dat het mij wat deed. Ik bleef even met haar in mijn handen staan en besloot op dat moment dat ze thuis mocht blijven. Dan maar een kanshebbertje minder in de race...
 
Mijn vrouw appte s’avonds nog dat ze maar moeilijk aan de gedachte kon wennen dat Iris er niet meer zou zijn maar dat ze alle begrip had dat ze naar een OLrace werd gezonden. De thuiskomst van mijn vrouw en het moment dat ze ontdekte dat Iris nog in het hok zat was één groot feest. Tjonge wat was ik blij dat ik Iris had laten zitten en ik wist niet dat iemand zóveel van een duifje kon houden...

De band die mijn vrouw met de duiven heeft heb ik nooit eerder gezien.

 De duivensport samen met je partner bedrijven kan een aantal voordelen hebben zoals bv samen ervan genieten en er samen over kunnen praten, tammere duiven, punctuele verzorging, meer begrip voor een extra investering in goede duiven, praatpaal bij tegenslag en beter relativeren. Mogelijke nadelen kunnen zijn: selecteren wordt een crime, opruimen bij sommige duiven praktisch onbespreekbaar dus creativiteit geboden én "ze" weten nu precies wat het allemaal kost :)

Al met al zijn de voordelen vele malen groter als mogelijke nadelen die ik natuurlijk wat overdrijf. Hier is het in ieder geval een verrijking gebleken...