donderdag 27 december 2018

Meevaller

Afgelopen weekend had ik bij het koppelen nog een leuke meevaller…

Zoals de melkers die mijn schrijfsels een beetje hebben gevolgd wel weten, ben ik al een tijdje bezig te proberen een bepaald type duif te kweken. Een die in staat is om op éénhoksraces tegen wereldwijde concurrentie mee te kunnen strijden en in het bezit is van een aantal specifieke eigenschappen waarvan ik denk dat een duif op dat soort races er voordeel van heeft.
 

Even voor de duidelijkheid..: Dit is dus niet mijn kweekhok :) Grapje natuurlijk, maar ik dacht ik zet het er maar even bij want in de huidige duivensport hoef je qua schaalvergroting bij sommigen nergens meer van op te kijken....Bij mij houdt het bij 15 basis- en 5 probeerkoppels al snel op...Gelukkig maar

Door de jacht op de voor dat doel geschikte duiven, begint er op mijn kweekhok langzaam maar zeker een type duif te ontstaan, die steeds dichterbij de duif komt die ik voor ogen heb. Het heeft echter ongelofelijk veel duiven gekost om wat stappen te kunnen maken. De eigenschappen van bijvoorbeeld kopvliegen en duurvermogen heb je op zowel de reguliere als éénhoksraces beiden nodig, maar daarna houdt voor wat betreft de éénhoksraces zeker niet op. Zaken als extreem veel weerstand, sublieme gezondheid en een standvastig karakter bv, zijn voor die duiven minstens zo belangrijk en zo zijn er nog een aantal eigenschappen te noemen, waar ik naar op zoek ben.

Ik heb eigenzinnige duiven nodig die zich door niemand gek laten maken...

In de jaren in de aanloop naar het vormen van mijn huidige kweekhok heb ik duiven weg gedaan die echt top waren, maar dan vooral op de reguliere vluchten. Door sommige melkers werd ik daardoor nog net niet voor gek versleten. Altijd een goed teken als ze niet snappen waar je mee bezig bent….! Duiven die alleen kunnen floreren als ze stevig worden gepamperd, hygiëne als op een operatiekamer en door een hyper actieve melker die er 110 % uit weet te halen, kan ik niks mee.

Bij éénhoksraces zijn dat soort aspecten en bv het voordeel van een goed systeem, medische begeleiding en goede ligging, om er maar een paar te noemen, van veel minder of helemaal geen belang. Je ziet dan ook regelmatig wereldwijd befaamde hokken door het ijs zakken als ze aan een éénhoksrace meedoen. Dus het belangrijkste dat ik kan doen is een duif afgeven die zichzelf moet kunnen redden en het verschil kan maken, puur op basis van zijn eigen kwaliteiten. Daarna houdt het voor mij op...Als kweker van zo’n duif moet ik daar dus mee aan de slag.



Probeer van al die wereldwijde inzendingen, waarvan de meesten uit de beste koppels, maar eens de beste te kweken...Dat lukt echt niet met pamperduifjes....

Wat ik bv heel belangrijk vind is dat een duif (zowel doffer als duivin) voor zich zelf opkomt. Dus geen watje die zich door het hele hok heen laat jagen maar één die voor niemand bang is. Geen knokker zonder verstand, maar een slimme duif met een eerbiedwaardige uitstraling en zelfvertrouwen. Vooral van duivinnen die respect afdwingen op een hok ben ik bijzonder gecharmeerd. Duivinnen bv waarvan je door het gedrag op het hok lange tijd denkt dat het een doffertje is. Eén van de voorbeelden van een eigenschap waarnaar ik op zoek ben...Maar dat zet mij ook steeds vaker op het verkeerde been…

Afgelopen weekend plaatse ik bv 4 doffers op een afdeling en sávonds kwamen daar de beoogde duivinnen bij om te koppelen. Op die afdeling zat ook mijn 1e duif (doffer) van Sofia uit Purple Rain en een “doffer” uit Moonraker die mijn 2e duif in de finale van Krakus was. Ook bij de internetveiling na afloop, werden beide duiven als doffer aangeboden.
 

De hoofdrolspelers van vandaag...

De volgende morgen kon ik mijn ogen niet geloven en zag ik dat deze 2 duiven mij samen heel verliefd in één broedhok zaten aan te kijken. Ik was er erg blij mee want ik kwam eigenlijk nog 1 heel fijne duivin te kort. Maar ook dat nou net zij elkaar gevonden hadden vond ik super gaaf want ik had zelf geen betere koppeling kunnen bedenken. En het feit dat ze stapel op elkaar zijn maakt het plaatje compleet. Het blijft natuurlijk afwachten hoe de nazaten het gaan doen, de mand heeft immers altijd het laatste woord, maar ik ben voorlopig bijzonder in mijn sas mee met deze extra meevaller.