woensdag 1 mei 2019

Aanleveren Golden Algarve

De laatste mogelijkheid voor het aanleveren van de duiven, bestemd voor de Algarve Golden Race in Portugal, nadert snel. 5 mei breng ik onze ploeg naar Sjaak Buwalda waarna ze binnen enkele dagen per luchtpost naar Algarve vervoerd zullen worden en een paar uur later al op de hokken zitten. Echt ideaal voor de duifjes. Voor Algarve zoeken we uit een ronde duiven de mooiste uit. Het is niet alleen een pittige race qua inschrijfgeld maar ook qua concurrentie een van de zwaarste ter wereld.
 

Er gaan duifjes heen waar wat meer snelheid in zit en.....

De Golden Algarve zit wat deelname, organisatie en concurrentie betreft waarschijnlijk wel bij de top 3 van de wereld en dan bedoel ik alle landen van de wereld m.u.v China want daar heb ik geen zicht op wat daar gebeurt.  Hoe stevig die concurrentie is merk je pas als je er aan mee doet. Er zijn al heel wat ego’s geknakt hoorde ik eens van iemand die betrokken is bij de organisatie. Sommigen die in Kringverband regelmatig mooie uitslagen maken komen soms met veel bravoure een mandje duiven brengen en denken dat ze in een finale van een OlRace ook maar zo even een paar duiven aan de kop kunnen draaien. Dat denk je maar één keer als je mee doet….

Maar goed de kick is er wel als een van je duifjes zich inderdaad aan de kop weet te nestelen en het gekke is dat je nergens zoveel felicitaties krijgt als bij een OLRace. Kennelijk een groep gelijkgestemden die weten hoe moeilijk het kan zijn om vroeg te pakken, maar leuk is dat wel. Alhoewel de eersten die ons vorig jaar tijdens de finale van de Golden Algarve feliciteerden waren Bas Verkerk en Jan Hermans, maar juist zij weten dat niets in de duivensport je komt aanwaaien...


Vanwege de prijs proberen we wel de fijnste in te sturen. Wat er dan van zo’n ronde overblijft stuur ik dan naar een goedkopere race, om zeker te zijn dat ik me niet vergis want ieder jaar heb je wel één of meer verrassingen van duiven die het doen, maar waar je nooit op gerekend had.
 

...ook een aantal met wat meer duurvermogen, voor het geval als het een zware finale zou worden....

 
Verder heb ik ook nog de afwijking dat ik een heel speciale uit een bewezen (!) koppel gewoon thuis durf te houden en op het kweekhok plaatst. Zo’n duif waarvan je er per jaar misschien maar één kweekt. Zulke duiven kan ik dan geen afscheid van nemen en zet ze in plaats van op te sturen op de kweek.

Maar dan moet het wel een duif uit een bewezen koppel zijn, geen nieuwe koppeling. Ik heb daar nog nooit spijt van gehad. Natuurlijk moet je ook proberen wel een stel fijne duiven in te sturen anders hoef je ook niet mee te doen. Maar tussen een fijne en een hele speciale, één waarvan je echt kippenvel krijgt, zit ook nog wel een heel verschil...

De jongen zitten nu tijdelijk in de ren en worden al aardig zelfstandig. Komend weekend gaan ze de wijde wereld in. Altijd een goed gevoel als ze eenmaal op hun plek zijn…