dinsdag 11 februari 2020

Superkweeklijn

Voor het sportblad de Duif schreef ik destijds een serie artikelen over de Ace Fourlijn van Ad Schaerlaeckens:  http://pigeon-fever.blogspot.com/p/specials.html . Enerzijds omdat ik zwaar onder de indruk was wat die lijn allemaal teweeg had en heeft gebracht. De serie liep dan ook uit tot een 13 delige en nóg kon ik lang niet alle info gebruiken die ik verzameld had. Anderzijds vind ik het belangrijk dat dat soort informatie over de historie van de duivensport wordt vastgelegd.

Eigenlijk zou dat ook moeten gebeuren over bv de nazaten van de Kannibaal en de Olympiade 03 vind ik en wellicht zijn er nog enkele heel bijzondere kweekduiven. Ik heb er laatst ook wat gezien op het gebied van fondduiven bij Herman van Agtmael waar ik komende week nog een stuk over zal plaatsen.  Het probleem tegenwoordig is dat het niet meer loont om boeken uit te geven en we het vaker moeten doen met meer oppervlakkige info. En als er dan eens wat wordt beschreven is vaak op commerciële basis in plaats van pure feiten.



Nog steeds komen er bijzondere duiven voorbij die hun oorsprong vinden in de Schaerlaeckensbasisduiven van toen en nog steeds blijken zij in staat tegen enorme aantallen duiven 1e prijzen te spelen. Nu ik mij meer focus op de One Loft Races liep ik ook weer tegen een fabuleus kweekdoffertje van die lijn aan wiens nazaten abnormaal huis houden op die races.

Vandaar dat ik afgelopen weekend heb besteed aan een bezoek aan desbetreffende melker in Duitsland om het een en ander vast te leggen voor een afsluitend artikel over die Ace Fourlijn voor de Duif. Ik weet zeker dat het een van de beste One Loft kwekers ter wereld is want uit kinderen en kleinkinderen werden alleen al de laatste 2 jaar wereldwijd 3 (!) finales gewonnen op de meest prestigieuze races ter wereld... waarvan 2 met grote voorsprong, los vooruit….Meer verklap ik voorlopig niet en kom er tzt uiteraard nog uitgebreid terug. Hierboven alvast een foto van desbetreffende topmelker met een zoon van die super kweker...