dinsdag 5 mei 2020

Preventie

De eerste jongen van de 3e ronde zijn speenklaar. Zijn ook weer prachtig opgekomen dus wat dat betreft geen klagen. Het extreme selecteren heeft toch invloed. Ongeacht wat anderen daar van vinden en zeggen ben ik er van overtuigd dat al dat pappen en nathouden je op een gegeven ogenblik gewoon nekt. Je moet eerst wel door een dal heen maar daarna ben je van heel veel ellende verlost. 

Dit duivinnetje mag straks naar een OLRace in Thailand. Ze komt uit een goede familie en gaat naar een goed geleide race dus dat moet kunnen. Ik laat ze ook wat langer zitten als bij andere races vanwege de langere reistijd zodat ze tegen de tijd van vertrek goed zelfstandig zijn
Twee weken geleden werd ik nog gebeld door een sportvriend die ook aardig wat duiven van mij heeft en die vertelde dat er opeens een heel stel jonge duiven dood gingen. Hij had het over een stuk of 10,  maar vertelde hij, dat het wel opvallend  was dat er maar 1 dood ging van mijn  soort. Op zich zegt dat niet veel, maar het is niet de eerste keer dat me dat overkomt.

 Zelfs een organisator van een One Loft Race benaderde me eens en vertelde me dat de duiven van mij in een afdeling zaten waar ze met bosjes omvielen en die van mij leken geen last te hebben. Dat zal niet bij alle besmettingen zo gaan natuurlijk, maar dat zijn toch wel ervaringen die me het gevoel geven op de goede weg te zijn... Zeker bij de kweek op eigen hok, waar het echt genieten is van het mooie kerngezonde grut wat in schotels ligt...

 Van een andere sportvriend die een hok aan het bouwen is bij zijn nieuwe huis is hoorde ik dat hij maar vreemde sporen bij zijn hok had aangetroffen die verdacht veel leken op die van een marter. Daar krijg ik gelijk de rillingen van. Vind het een wonder der natuur maar  het zijn wel abnormale killers.
 
Deze stroken metalen golven heb ik zo laten uitzagen op de maat van de golfplaten
 Op tv zag ik van de week nog een filmpje bij Vroege Vogels waar ze een camera bij een nestkast van een kauwtje hadden gezet die zat te broeden. Zag je een marter naar binnen gaan, beet in een fractie van een seconde die kauw dood en nam haar mee. Even later kwam hij nog terug om de eieren op te halen. Vond het gewoon akelig om te zien omdat je natuurlijk gelijk een link legt naar je duiven.

Zal je maar gebeuren dat zo’n beest je hok binnen dringt. En ik denk dat zij samen met de vos, ook mede verantwoordelijk zijn voor een aanmerkelijk deel van de terug gang van de weidevogels. Ze horen erbij in de natuur, maar moeten wel op tal worden gehouden anders moorden ze alles uit...Hier en daar worden al ontheffingen verleend om behalve de vos, ook de marter kort te houden in gebieden waar het uit de hand loopt.

Op een van mijn hokken liggen golfplaten en toen het hok er stond heb ik gelijk de golven aan de voor- en achterkant dicht gemaakt met een soort stalen platen met gaatjes die ik in de vorm van de golven had laten zagen. Geeft een zeker gevoel en als het plafond nog eens met van dat papegaaiengaas is bedekt wordt het risico al een stuk minder.

 Verder is het erg belangrijk te zorgen dat je geen muizen in en onder je hok krijgt want juist die trekken de marters aan en is voor hen een reden een opening in je hok te zoeken. En ze hebben maar 4 cm nodig om binnen te komen. Bij sommige melkers heb ik nog wel eens de indruk dat ze het potentiĆ«le gevaar van een steenmarter echt onderschatten. Het blijven voor ons als melkers echte griezels... 

Zo zit het aan de binnenkant van het hok vastgeschroefd..