zaterdag 25 december 2021

Kerst 2021

 We zijn druk aan het koppelen en het vriest hier in het Noorden behoorlijk. Voor de melker niet aangenaam, maar de duiven voelen zich er prima bij. Wellicht zelfs beter als met donker, nat en triest weer. Op het hok is het één grote feeststemming. De duiven zijn er helemaal klaar voor en op het punt gebracht waarvan wij denken, dat de voorwaarden er zijn om de kwaliteit er uit te halen die er in zit.

 We kweken dan ook niet vanaf een stuk papier maar gaan pas een week voor de kweek in het donker de hokken in om de duiven te beoordelen. Eerst de conditie beoordelen voor jezelf en dan pas met het hoofdlampje kijken welke het is. En elk jaar is dat weer anders. Goede kwekers kunnen in een dipje zitten en tot dusver over het hoofd geziene duiven kunnen zich enorm profileren.

De 600 was een Oktoberjong van 2020. Schitterende zoon van de New Witbuik van Herman van Agtmael. Ook hij is er klaar voor en inmiddels gekoppeld...Uit dochter New Witbuik x Purple Rain kweekte ik de 21-88, doffertje, wat inmiddels een van mijn favorieten op het hok is...

We starten de kweek alleen met duiven die er lichamelijk echt super aan toe zijn. Ook de supplementen passen we aan, zodat de kwaliteit van het sperma en de bevruchtingsresultaten binnen onze mogelijkheden optimaal zijn. Ook dit jaar is er niet gekuurd. Simpel omdat de duiven geen aanleiding gaven dat te doen. Je kunt ook kuren volgens een agenda, maar daar doen we niet aan. Wel enten uiteraard tegen paramixo-rota en paratyphus. Daar moeten ze het mee kunnen en zo niet hebben zij een probleem, niet het baasje….

 Vandaag hebben we ook mooie blanke erwtenstro in het hok gegooid zodat ze zoveel mogelijk heen en weer vliegen naar hun bak. De kans dat ze daardoor later misvliegen wordt aanmerkelijk kleiner. Daarbij geloof ik ook in bepaalde rituelen die de duif in de natuur ook doormaakt, zoals het maken van een nest bijvoorbeeld. Daar zijn ze in de natuur ongeveer een week dag en nacht mee bezig en zal ongetwijfeld ook invloed hebben op het proces van de voortplanting, lees hormoonhuishouding. Het hoort er gewoon bij.

Uit Purple Rain x dochter New Witbuik

Er zitten een paar koppels bij waar ik best wat van verwacht maar dat is ieder jaar zo….. Waar ik wel steeds meer naar neig is zoveel mogelijk kweken uit prestatieduiven of wanneer je een (onbewezen) duif uit een bewezen koppeling of familie hebt aangeschaft, daar dan toch weer een prestatieduif tegen te koppelen. Vandaar dat ik ook ieder jaar probeer mijn beste prestatieduiven weer terug te kopen alhoewel dat soms niet meevalt. Het kweken uit voornamelijk papieren tijgers is volgens mijn bescheiden mening hét probleem van deze (duiven) tijd. En het niet durven ruimen van aangeschafte duiven omdat ze zo’n geweldige pedigree hebben. Allemaal doodlopende wegen voor een melker die progressie wil maken.

 Bij Pipa zit ook een lijn die mij persoonlijk aansprak om uit te proberen voor de One Loft Races en dat was die van Porsche 911. Ik denk dat je iedere één of twee jaar een nieuwe lijn de kans moet geven om zich te bewijzen op jouw hok. Daar moeten ze zich in de eerste plaats uiteraard thuis voelen gezien de verzorging, milieu etc. Lukt het of pakt het niet heb je weinig kostbare tijd verloren om weer verder te zoeken. Want geloof me nergens is stilstand zo funest als in de duivensport. Maar ook hier heb ik op een kans gewacht om een Porsche 911 lijn prestatieduif te kopen en dat werd er een die Pipa zelf had ingestuurd naar Golden Algarve en daar in de finale hun 2e duif was.



Het probleem is vaak met aankopen op veilingen van One Loft races dat het vrij lang duurt voordat de duiven arriveren en dat was in dit geval ook zo. Ik kon er dit jaar voor de races nog net 2 jongen uithalen die mee konden. Ik vond ze zo mooi dat ik er 1 heb thuisgehouden en de ander instuurde naar een Olrace, waar het mijn eerste duif was maar ook de eerste Nederlandse duif. Het gedrag, bouw en uitstraling kon mij zeer bekoren. Een ander belangrijk punt was dat het erg goed pakte op mijn eigen lijn van Moonraker dus ook dat was een pré. Vandaar dat ik een uitnodiging van Pipa om hun beste kwekers eens te komen bekijken, inclusief Porsche 911 himself graag aan nam.

Porsche 911
Altijd goed om je referentiekader aan te scherpen. Hoge bomen vangen altijd veel wind en veel negatieve berichten op met name op Social Media, komen vaak voort uit vormen van jaloezie etc. Ook Pipa ontkomt daar niet aan, maar daar moet je als topper wel mee om kunnen gaan, mits het niet te gek wordt natuurlijk. De beste manier is om ze niet te lezen, dat scheelt veel ergernis. Ik probeer altijd zoveel mogelijk een mening te vormen aan de hand van feiten dus liet me graag verrassen...

 Het bezoek resulteerde in een interessante en erg leuke middag duiven keuren in aangenaam gezelschap. Ze hebben daar op hun prachtige plaats wel de mogelijkheden om het beste van het beste in de kweek uit te proberen en dat heb ik gemerkt… Voor mij was de absolute topper “Lieve”, een fenomenale duivin in de hand en natuurlijk moeder van al die beroemde Porsche nazaten. Tot op heden was de mooiste duivin die ik ooit gezien had "Diane" een rechtstreekse Schaerlaeckens duivin van Ulrich uit Arnhem, maar “Lieve” ging daar dik overheen en vond ik echt van de buitencategorie. Wat een juweel… Maar er kwamen veel meer fantastische duiven voorbij en voor Pipa was geen moeite teveel om ze te laten zien. Geen hoogdravende prietpraat maar gewoon een middag heerlijke duivensport. En voor de duidelijkheid.... Ik ga geen duiven via of met Pipa verkopen....Vanaf nu kan ik nazaten van Porsche 911 ook beter beoordelen als je weet hoe de stamduiven er uit zien.


Noord Ierland

Een tijdje geleden kreeg ik eveneens contact met een "kleine" melker genaamd William McManus uit Noord Ierland. Hij volgde mijn blog op de voet en stelde mij voor of hij wat duifjes op de meestal zware races in Noord Ierland kon proberen. Het contact was zodanig leuk dat er een aantal late jonkies naar Noord Ierland verhuisden. Een tijdje terug meldde hij zich weer met een aardige brief en wat plaatjes erbij. Dit zijn echt de leukste dingen van de duivensport vind ik. Hier zijn bericht:

 Hallo Henk. Ik hoop dat het goed gaat met u. Het is alweer een tijdje geleden dat ik contact heb gehad en er is veel gebeurd. Ik kweekte jongen uit de duiven die ik van jou kreeg. Ik trainde de jonge duiven en speelde ze tot 300km.Als jaarlingen heb ik ze nog een paar vluchten gegeven tot 300km. Dit seizoen heb ik als 2-jarigen hard gespeeld, tot 500 km.



Drie van deze duiven zijn echte supers geworden. Ik kweekte 2 duivinnen, (nestgenoten) uit een dochter van uw Moonraker. Deze duivinnen, nummer 77 en 78 hebben dit jaar vele mooie prijzen gewonnen.

Nummer 77 won oa de 1e lokaal 2e afdeling en 6e positie van de gehele lossing van 15.911 duiven! (340km). Haar zus, nummer 78 won 1e club, 1e sectie en 3e van de gehele lossing van 5798 duiven (500km), dit was op een vlucht vanuit het zuiden van Engeland, over de Ierse zee naar Noord-Ierland waar ik woon.


Ik kweekte ook een doffer uit NL-18-1436913 Deze doffer, nummer 61 is een supervlieger geweest. Hij won dit jaar 2 races, één van 250km en één van 420km. Heel erg bedankt voor de duiven die je me stuurde Henk, ze zijn niet alleen mooi maar ze kweken ook winnaars! Ik heb een foto bijgevoegd van nummer 78, uit dochter Moonraker die de zeer zware race uit Bude in het zuiden van Engeland won. Nogmaals bedankt Henk. 

Vriendelijke groeten, William McManus


Algarve Golden 2021

Het Fenomeen won in de semifinale van de Algarve Golden Race de 2e tegen 4794 duiven

Er zijn inmiddels veel liefhebbers die net als Gert Rotman veel succes met nazaten van Moonraker hebben. Gert kruist ze tegen duiven van zijn Algarve koppel en White Sensationlijnen. Op de laatste Golden Algarve race in Portugal pakte dit jaar zijn Fenomeen 660 keivroeg in de halve finale op slechts één honderste (!) van een seconde van de eerste plek. Hij speelde de 2e plaats en miste net de auto. Gelukkig won hij nog een mooie geldprijs maar het belangrijkste was natuurlijk het resultaat; 2e tegen 4794 duiven! Hij kweekte het Fenomeen uit een directe zoon van Moonraker en wist hem op de veiling na afloop van de finale weer terug te kopen. Machtig om zo’n atleet weer op je hok te hebben... 

Moonraker blijft verbazen met afgelopen seizoen al weer een nieuwe serie kopprijzen van zijn nazaten. Zijn nog niet verwerkt in deze foto....