dinsdag 28 juli 2020

Goede OLRaces

Er komen steeds meer One Loft Races en als je aan de goede mee doet kan ik het van harte aanbevelen. Ik krijg veel vragen over welke races goed zijn en welke minder. Voor mij zijn 2 dingen heel belangrijk bij dat soort races. In de eerste plaats hoe het zit met het verspelen van duiven en of de organisatie professioneel werkt.

 Ik haal af en toe een race voor het voetlicht maar dat wil niet zeggen dat ik hem iemand aan beveel. Met geen enkele race heb ik een commerciĆ«le band en dat wil ik graag zo houden. De keuze moet de melker voor zichzelf maken, maar ik kan wel wat handvatten aanreiken die je kunt gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.
   
Wat het verspelen aangaat is het slim om een race die je op de korrel hebt eens een jaar lang te volgen. Dan krijg je een goed idee. Het zijn altijd dezelfde races die daar grote problemen mee hebben, maar er zijn er ook die het erg goed doen en vaak zelfs beter als een gemiddeld hok met jonge duiven op de reguliere vluchten. Hier zijn de meeste races live te volgen: https://www.oneloftrace.live/


Verder onderscheid een goed georganiseerde race zich door vlotte uitbetaling van de prijzengelden. Als je dat wil weten is het handig om een toptien winnaar van het jaar ervoor eens te vragen hoe het bij hem is afgehandeld. Dat geeft ook een goed beeld van de organisatie van zo’n race. Ook vind ik het belangrijk dat er een goede website is die regelmatig met een update komt en ook prettig te bekijken is. Sommige races maken daar totaal geen werk van en tot vlak voor een finale hoor je nauwelijks iets over de duiven en hoe het hun vergaat. Daar knap ik echt op af.

Maar ook daar zijn er weer positieve uitzonderingen met goedwerkende sites en goede achtergrond info. Ook op Facebook zijn er verschillende actief en daar vind je bv ook veel filmpjes van de duiven. Een voorbeeld van een race met een prettige en duidelijke site is die van Sevilla. Dit jaar met een nieuw management gestart en dat merk je gelijk.

 Volop informatie en betrokken verzorgers ter plaatse. Voordien waren er daar altijd behoorlijke verliezen maar met aanpassingen van de verzorging en hokken ziet het er nu goed uit. De jonge trainen nu zo’n 90 minuten per dag zonder vlag en dat betekent dat er niet veel aan kan mankeren. Ook zij lanceren een interessante winterrace. Meer info op hun hagelnieuwe site https://sevillapigeonrace.com/

https://sevillapigeonrace.com/

De trainingen van de races waar we dit jaar aan mee doen worden inmiddels steeds intensiever en langer qua afstand. We hebben al een paar leuke toptien duiven kunnen pakken op verschillende races. Hopelijk zet zich dat voort richting hotspot races en finales. Het is niet eenvoudig, maar pak je een echte kopduif is het wel genieten...

En wat is er nu eerlijker als alle duiven op hetzelfde hok zitten, met dezelfde verzorging?