dinsdag 5 januari 2021

Winter draait door

Tot nu ongelofelijk veel regen maar weinig tot geen vorst en sneeuw. Het vele regenwater doet de sloten bijna overstromen, met als gevolg - door het loskomen van kleideeltjes- een stevige verkleuring van het water. Voor de IJsvogel een extra handicap om te vissen, maar altijd nog beter dan de vorst die eraan zit te komen. Dichtgevroren water is al snel funest voor hem, want hij moet iedere dag eten. Hopelijk zet de vorst niet door. Afgelopen week maakte ik nog een foto van hem en hij zag er nog prima uit tot nu toe…

Inmiddels hebben we rond de kerstdagen gekoppeld in 2 groepen, met 3 dagen er tussen. Ik kan op die manier beter het overzicht houden en ze langer aandacht geven in de eerste 3 dagen. Eén dominante doffer is over gehuisd.  

In 1 afdeling, waar 4 koppels zaten, zagen 3 koppels meer heil in de buurvrouw, zo het leek. Omdat ik een hekel heb aan geforceerd koppelen heb ik alles maar in de jaren Seventies-modus gezet; dwz vrije paring.  Zoek maar de partner die je leuk vind en ik moet zeggen dat het goed uitpakte. Na 3 dagen lukt het meestal wel om alle koppels tegelijk los te laten, dus dan is de grootste druk wel van de ketel als het om begeleiding gaat. 

 Daarna kon ik me op groep 2 focussen en die zijn inmiddels ook allemaal happy en druk bezig met het sjouwen van nestmateriaal. Daarvan pak ik sávonds het grootste deel weer vanaf de schotel en leg het op een veilig hoekje op de grond, zodat ze de volgende dag weer verder kunnen met sjouwen. Ik denk zelf dat dit een heel belangrijk en onderschat onderdeel is in de aanloop naar de kweek. Ze leren niet alleen bijna blindelings naar het juiste broedvak vliegen, maar het is ook gewoon een belangrijk onderdeel bij het natuurlijke proces van de kweek. Kijk maar eens in de natuur hoeveel tijd er besteed wordt aan het bouwen van een nest. En is ook belangrijk voor de binding met het broedvak. Dat is toch de plek waar ze zich thuis moeten voelen en super gemotiveerd moeten zijn om het te verdedigen.

Dit is zo'n zomerjong uit de Casanovalijn van Goorbergh-Couwenberg die nog op wat oude pennen staat. Ondanks dat, helemaal klaar om gekoppeld te worden en dat is dan vorige week ook gebeurd 

 Ik heb aardig wat zomerjongen gekoppeld die ik zelf erg mooi vond en sommige staan nog op wat oude pennen. Als de conditie goed is en ze voelen volwassen aan qua lichaamsbouw, heb ik daar geen enkele moeite mee. Sterker nog… Des te eerder je kunt kweken met een duif des te meer kans op een echte super denk ik.  Met jonge duivinnen moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn en niets forceren, maar doffers mogen van mij zsm aan de bak. Ik heb er goede ervaringen mee.

 Om goede vliegers te kweken heb ik de ouders het liefst de eerste 1, 2 tot 3 jaar. Daarna op een leeftijd van plm 3 jaar zet ik er weer graag een jonge duif tegen om de vitaliteit zo hoog mogelijk te houden. Om de bloedlijn vast te leggen vind ik de leeftijd iets minder belangrijk. Maar persoonlijk denk ik dat er veel te veel jonge duiven voor de vluchten gekweekt wordt uit (te) oude roem. En dan lees je ook nog vaak dat ze de eieren van de jaarling weduwnaars weg gooien… Nooit begrepen. Juist als je verrassingen wil kweken wat de sportieve waarde aangaat, zijn die jaarlingen natuurlijk super interessant. Maar goed, dat zijn nu eenmaal van die oude wijsheden binnen onze sport waar op veel hokken nog steeds aan vast wordt gehouden..

Dit prachtige duivinnetje waar mijn hart van oversloeg, heb ik aangeschaft bij Comb. v.d Berg-Woord uit Urk, die vanaf 2017 al 2 internationale overwinningen boekten op respectievelijk Perpignan (14.851 duiven) met Leontine en een 1e int. Pau (11.739 duiven) met Powerboy. Deze Combinatie is erg succesvol met de fondlijnen die ik ook op het hok heb zitten zoals  New Witbuik-Paarsborst-Cor de Heijde etc. Vandaar dat ik erg blij was met dit duifje, wat ik mocht uitzoeken uit een deel van de zomerjongen. Haar vader komt uit Leontine en haar moeder komt uit Leontine x Powerboy . Mooie aanvulling voor het fondgedeelte op het hok.. Voorlopig wordt zij echter nog niet gekoppeld maar zo gauw het echt voorjaar wordt én ze is er klaar voor,  mag ze ook aan de bak...