woensdag 6 januari 2016

IJsvogeltje


Het extreme ijzelen in het Noorden is voor veel vogels ook een crime. Alles is bedekt met een ijslaag en voedsel zoeken heel erg moeilijk.Ook veel takken hebben een ijslaagje en voor de ijsvogels die graag vanaf takjes hun hotspots bevissen een extra handicap. De meeste sloten zijn dichtgevroren. Langs de sloot bij mijn huis zag ik een ijsvogeltje vertwijfelt heen en weer vliegen.

Onder een duiker was nog een klein stukje water niet bevroren maar nu zo ondiep dat er geen vis zwemt. Gelukkig had ik nog wat minispiering voor het snoekbaarsvissen en heb op hoop van zegen een handvol daarvan recht onder de duiker in het water gegooid. En nu maar hopen dat het ijsvogeltje dat zou willen aanpakken als voedsel. Na ongeveer 10 minuten zag ik hem naar het water gaan en weer terugkomen met een spierinkje in zijn bek! Mijn dag kan niet meer stuk!
 
Paar dagen geleden maakte ik nog een foto van bloeiende narcissen. Nu speelt dit ijsvogeltje een hoofdrol...