woensdag 10 februari 2016

OLR Zuid Afrika


One Million Dollar Race Zuid Afrika

Opnieuw een zware finale waarbij er de eerste dag slechts 43 duiven doorkwamen. De volgende dag kwamen er gelukkig al weer ca. 900 bij. Dit soort finales zijn niet te vergelijken met een gewone duivenvlucht van 540 km. De koppel valt snel uit elkaar en de duiven moeten op individuele klasse naar huis zien te komen. De bekende Mike Ganus uit de Verenigde staten werd overtuigend winnaar van de 2016 editie met zijn Laura.
 
In 2012 was qua zwaarte een soortgelijke finale en die werd gewonnen door een Duits duivinnetje genaamd Rubellos, die op een paar honderd meter van de finish nog bijna door een roofvogel werd gegrepen. In 2013 verkocht de kweker van Rubellos zijn Zuid Afrika duiven en ik kon een broer van Rubellos, genaamd African Boy, op de kop tikken. Mike Ganus kocht op die verkoop toen de vader van Rubellos, waar hij dus vervolgens de winnares van het afgelopen weekend, genaamd Laura, uit kweekte. Van African Boy leerde ik een aantal dingen/eigenschappen die een OLR duif kennelijk hoort te hebben om zich te kunnen onderscheiden, maar daar kom ik nog wel eens op terug.

African Boy, zijn halfzus Laura won afgelopen weekend de finale in Zuid Afrika
 Toen ik in 2011 als herintreder weer begon was een van mijn doelen die race in Zuid Afrika. Toen ze daar echter vanaf andere hokken begonnen te spelen namen de verliezen ook stevig toe en ik begon toen een beetje te twijfelen, ook omdat zich in Europa een OLR aandiende die er qua opzet veel op leek en ook veel potentie lijkt te hebben en dat was de Golden race in Algarve. Aan het eind van 2016 maak ik een keuze welke van die 2 races mij en mijn duiven het beste ligt. Probleem is alleen dat voor Z.A, de duiven al uiterlijk in juni opgestuurd moeten worden. Nou ja eerst maar eens in Europa proberen wat te bereiken, is al moeilijk genoeg.