dinsdag 8 maart 2016

De As


Op de beurs in Houten ben ik voor vriend Siebren Wierstra nog bij de stand van Pipa langs geweest om een paar diploma's op te halen van zijn prestatieduiven. Daaronder één voor de 2e beste jaarling van Nederland met 10 prijzen genaamd Girl Power



Hij kweekte deze duivin uit een rechtstreekse dochter van zijn fameuze As, die al heel wat goede duiven heeft voortgebracht en zich steeds meer als een echte superkweker manifesteert. De As is aan vaderskant in geteeld naar het oude soort van mij, lijn Autokoppel. De moeder is een duivin van Ad Schaerlaeckens uit het topkoppel Vechter x Diane.

De As is een kweekfenomeen. Al van 2002 maar bevrucht nog steeds. Een echte taaie rakker.  Al in de 4e generatie heeft hij 1e prijswinnaars in groot verband en teletekstduiven gegeven. Zijn vader is zwaar in geteeld naar Arrow en Bullet. Volle broers van  Spider en Quattro en komen alle 4 uit een broer van mijn Autoduifje.

 De dochter van de As stond in 2014 gekoppeld aan Harris, die uit een zoon van de Harry van Jan Hooymans komt en op het kwaliteits kweekhok van Anton Ruitenberg uit Zwolle zit. Dus al met al een mooie afstamming. Niet het allerbelangrijkste, maar als ik mag kiezen, dan toch liever één uit een bewezen familie dan een toevalstreffer.

Dit zijn de 4 broers waarvan alleen met Quattro is gespeeld. Toen die enorm uithaalde op de vluchten zijn ze alle 4 op de kweek gezet. Zie foto onder van Quattro

 In 2015 heb ik zelf 4 prachtige kinderen uit de As en een volle zus van Girl Power bij Siebren terug aangeschaft en op mijn kweekhok geplaatst. Duiven die nog het bloed van mijn oude stam door hun aderen hebben stromen en hebben bewezen het kopvliegen tegen grote aantallen duiven in hun genen te hebben. Het kon nog net. De As is al van 2002 en bevrucht nog steeds zonder problemen....Hoezo geluk hebben.....

Quattro was een echte topracer zoals er maar weinig worden geboren.