zondag 12 juni 2016

Eieren

Chris van Es wilde 10 koppels eieren aanschaffen uit mijn kweekduiven. Met de jongen uit de eieren wilde hij gaan spelen en de fijnste op de kweek zetten. We spraken af dat hij zijn duiven 5 tot 7 dagen later zou koppelen als mijn duiven. Ik legde de eieren die gelegd werden gelijk in een mandje met graan en liet ze in een koele ruimte daar staan tot Chris ze kwam ophalen.
 

Het blijkt dus makkelijk te kunnen om eieren minimaal een week op een koele donkere plek te bewaren. De jongen groeiden perfect op

 Twee keer per dag werden ze gekeerd, dat was alles. De ruimte waar de eieren werden bewaard was donker en rond de 10-15 graden. Chris kon de eieren nu onder zijn eigen duiven plaatsen direct nadat zij het 2e ei hadden gelegd. Sommige eieren werden op die manier 8 dagen bewaard zonder dat ze bebroed werden. Voor de zekerheid gaf ik hem als mogelijke compensatie, 2 koppels extra eieren mee. Totaal 12 koppels. Van de 24 eieren kwamen er 23 uit en groeiden allemaal perfect op.
 

Chris heeft met dit koppeltje jonge duiven in één move de kern van mijn hok te pakken....Klik op de foto voor een vergroting

 Chris was er super blij mee en van het voornemen om ze te gaan spelen kwam hij al rap terug. In één klap haalde hij de kern van mijn hok binnen en heeft er een prachtige ploeg jonge duiven aan overgehouden. Het zullen zeker niet allemaal goede zijn, maar dat we van de nazaten gaan horen zit ik eerlijk gezegd niet zo over in want hij heeft ze uit de allerfijnste die ik heb.