zondag 4 november 2018

Purple Rain

 Om meer power achter de opbouw van mijn stam duiven te zetten probeer ik meestal de duiven die zich het beste op de races hebben laten zien terug te kopen. Vandaar dat ik er in de meeste gevallen ook maar een zeer summiere pedigree bij doe. Zit zo’n duif dan eenmaal weer veilig op het hok vertel ik er graag wat meer over….


De duif op de bovenste foto vloog de 34e in de finale van Sofia 2018 waar met 2690 duiven uit 30 landen werd gestart. Vorige week kwam hij via Kassel weer terug op mijn hok.  De races in het Oostblok zijn vaak wat zwaarder en daar stuur ik ook wat taaiere duiven naar toe. Zij hebben daar vaker af te rekenen met hoge bergen en zware omstandigheden en de samenstelling van mijn ploeg duiven die daar heen gaat is niet altijd hetzelfde als die ik bv naar de Golden Algarve stuur. Wel raakvlakken maar de nadruk ligt vaak op andere lijnen.

Vanmiddag maakte ik ook maar even een foto van zijn vader die hieronder staat afgebeeld….

Purple Rain

 Hij is één van mijn favoriete voor het taaiere werk… Zijn vader komt rechtstreeks uit de beroemde Paasborst x zijn eigen dochter. Zijn moeder komt rechtstreeks van de beste duiven van Cor de Heijde. Hij is gekweekt door Paul van den Berg en Zn en een volle broer van Athos die in de zware finale van de One Million Dollar Race in Zuid Afrika de 17e speelde toen er de eerste dag maar 52 duiven doorkwamen…. Uit zijn broer Gunsmoke, kweekte ik o.a. de 10e in de finale van de Belgian Masters 2016 (1e dag maar 32 door) en de 7e in de finale van de Dapi Race (1e dag maar 110 duiven erdoor)

Ik noem hem Purple Rain en het is een oktoberjong van 2016. In 2017 kon ik er maar 2 duiven uit kweken met een duivin van Peter Crans uit Okidoko x Adonia die naar de races konden en één daarvan het was gelijk mijn 1e duif in de finale in Krakus en de nestligger won kop op een andere OLrace

Dit jaar had ik Purple Rain omgekoppeld tegen Golda, een dochter van Casanova x Miss Unbelievable, gekweekt door Willie van den Goorbergh en Paul Couwenberg.  Ook dit pakte gelijk erg goed. In 3 zware finales in het Oostblok kwam uit de koppeling Purple Rain x Golda mijn eerste duif, terwijl ik er maar 4 uit had gekweekt. Aan het einde van het OLR seizoen was ik uit hem met Golda niet één duif verspeeld en dat zijn toch geen slechte eigenschappen. Volgende keer wat achtergrond info over de "snellere" lijnen op mijn hok...