maandag 10 december 2018

Natuur & Selectie

We schuivelen onopgemerkt richting kortste dag, kort daarop volgen de kerstdagen en over minder dan 4 weken zitten we al weer in het nieuwe jaar. Voor mij mag de vorst en sneeuw zo lang mogelijk wegblijven. De duiven hebben er weinig moeite mee, maar zelf ben ik geen fan van steenkoude hokken en elke dag bevroren water in de drinkbakken….

Klik op de foto om het originele formaat te zien
De natuur staat nu volledig in de wintermodus. De meeste vogels zijn weggetrokken naar het warme zuiden, de egels zijn aan hun winterslaap begonnen en de kikkers zitten diep in de modder. Maar er zijn ook vogels die hier blijven….

Echte die-hards zoals bv de torenvalken en de meeste uilen. Bij strenge vorst en een dikke laag sneeuw op het land lopen ze al snel het risico dat ze geen prooi kunnen vangen en dan loopt het meestal slecht af voor een grote groep van deze dieren. Maar zoals alles in de natuur heeft het ook een reden en is het tegelijkertijd een selectieproces voor de slimste en gezondste overlever….Zo blijft een soort in stand en evolueert naar beter.

 

Ook voor het creĆ«ren van een gezonde en prestatiegerichte stam duiven is een harde selectie onontbeerlijk. Ik heb al eerder gezegd dat wanneer je de lat erg hoog legt en daarop selecteert je niet bang hoeft te zijn voor overbevolking. Om de eenvoudige reden dat er maar weinig duiven zijn die je vooruit kunnen helpen...Ik denk dat veel melkers veel te snel tevreden zijn als het op selectie aankomt…

Een ander vogeltje dat zijn naam eer aan doet is het winterkoninkje. Zijn naam dekt niet helemaal de lading want ook zij zijn erg kwetsbaar bij strenge vorst. Ik laat in een gedeelte van mijn tuin altijd een serie grote graspollen staan zodat ze bij sneeuw onder de pollen naar insecten kunnen zoeken. Een pracht gezicht als ze zo onder de sneeuw verdwijnen..


Zo’n klein dapper vogeltje van 5 gram kan echt een glimlach op m’n gezicht toveren door zijn enthousiaste zang. Helaas trof ik een van onze “huis”zangertjes  deze week dood aan langs de kant van de weg. Waarschijnlijk geraakt door een auto, echt zonde. Misschien toch niet slim/scherp genoeg...?