vrijdag 29 maart 2019

Broeden

De eerste insecten-etende trekvogel (Tjiftjaf)  die ik weer terug zag en al weer luid zat te zingen in de meidoorn. 
Fantastisch weer is het nu en je ziet ook de vogels weer terugkomen. Verschillende blijven in het land en maken gedurende de winter deel uit van een groep. De meesten en dan vooral de insecteneters, trekken weg. De eerste daarvan die ik vandaag weer terug zag was de Tjiftjaf.

Van de niet-trekkers zag ik de Groenlingen, Boekvinken en de Kneuen al weer druk bezig. Het wachten is nu nog op m’n favoriete Zwaluwen en de Spotvogel die ook op ons erf broedt. De laatste overwintert o.a. in Madagaskar, een eiland voor de oostkust van Zuidelijk Afrika. Ongelofelijk hoeveel energie er past in zo’n klein lijfje...

Mooi laat duivinnetje dat nu klaar is voor haar eerste broedsel.
Volle zus Starfighter, 3e asduif Golden Algarve 2018
Maar ook het eerste koppeltje houtduiven liet zich weer zien na een winter lang binnen een grote groep geleefd te hebben.

Ik vind het jammer dat we door omstandigheden min of meer gedwongen zijn om hartje winter onze duiven al te koppelen.

Als het aan mij lag zou ik het liefst nu beginnen met het kweken van mooie jongen, net zoals de duiven in de natuur.


Ook de late duivinnen waarvan ik er ieder jaar een paar laat lopen beginnen zich nu te roeren en zijn ook helemaal klaar om een nestje te beginnen. Al met al een prachtige tijd van het jaar...