zondag 3 maart 2019

Houten 2019

Gisteren naar de voorjaarsbeurs in Houten geweest. Zoals altijd weer razend druk, maar er hangt ook  wel een positief sfeertje daar. Je hebt echt het gevoel dat het voorjaar begonnen is. We vertrokken van huis terwijl de merel al weer druk aan het zingen was en op de beurs veel mensen gesproken die allemaal weer stonden te trappelen om aan het nieuwe seizoen te beginnen. Dat vind het ik eigenlijk het allerleukste van zo’n beurs.


Opvallend veel stands van One Loft Races, waaronder die van Victoria Falls in Afrika, waar ik een tijdje heb staan praten met leden van het organiserende team. Had er wel een goed gevoel bij. Lijkt me wel een uitdaging om daar eens aan mee te doen tegen de beste van de wereld en zij die denken dat ze dat zijn :) Ik zag bv dat de Amerikaan Mike Ganus er voor dit jaar al weer 100 had ingeschreven. Gelukkig heb je er maar 1 nodig om te kunnen winnen en op de Golden Algarve zaten we hem ook voor dus daar hoeven we ons niet door te laten intimideren.

De jongen van de 1e ronde van onze eigen kwekers zijn inmiddels ook afgeleverd bij de OLRaces van As Golden en Sofia
Het is een echte Amerikaan en kan dus zijn zaakjes goed promoten. Via dit soort mensen kom ik er pas achter hoe goed de duiven op mijn eigen hok wel niet moeten zijn. Op de laatste One Million Dollar race behaalde zijn eerste duif namelijk een mooie top 10 plaats,  die hij had gekweekt uit een Hollandse duivin.

Toevallig heb ik van die duivin een volle  broer van hetzelfde jaar en voor de lol beide stamkaarten eens naast elkaar gelegd. Bij mij op de originele stamkaart staan als ouders vermeld Krasje 52 x Kras 02 die bij Ganus op de stamkaart zijn omgedoopt tot Golden Boy x Diamond Ring. De ouders van de Kras 52 heten bij hem nu Gold Mine x The Special One met als extra vermelding “Golden Breeder” terwijl bij mij op de originele stamkaart staat: Ubert x Preetje….. Bij “Golden Breeder” Preetje staat op de originele stamkaart niet één nazaat vermeld die wat heeft gepresteerd…Blijkt nu echter dat ik bijna puur goud op het hok heb zitten...Soms zit het echt mee in het leven...

Ik vermeld dit niet omdat ik er wakker van lig ofzo. Van mij mag hij. Maar het laat wel zien dat verkopen van je materiaal een vak apart is en dat veel melkers met een bredere glimlach op hun gezicht in slaap zouden vallen als ze iets hadden weten te bemachtigen uit Golden Boy x Diamond Ring als uit Krasje 52 x Krasje 02….:) Dat is ook duivensport...

Klik hier om de teaser van de nieuwe DVD te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=Dv92aC7pS2M

Verder nog de spiksplinter nieuwe DVD van Bas en Gerard Verkerk aangeschaft bij Pigeonpixels. Falco Ebben en zijn team hebben vader en zoon Verkerk een jaar lang gevolgd met de camera waardoor je een unieke inkijk krijgt in de duivensportbeleving van dit topduo van absolute wereldklasse. Ik denk dat de investering in deze DVD voor veel melkers meer zoden aan de dijk zet en voordeliger is als een of ander vaag supplement.

Later heb ik Bas en zijn vader op de beurs nog even gesproken en ik ben naast hun vakmanschap  altijd weer onder de indruk van hun bescheidenheid. In al die jaren dat ik hen ken heb ik ze nog nooit op een of andere grootspraak kunnen betrappen. Petje af voor die mannen alhoewel ik blij ben dat ik niet tegen ze hoeft te spelen... De DVD is overigens hier online te bestellen: https://www.pigeonpixels.com/product/pp-5-g-s-verkerk/