woensdag 6 maart 2019

Theorie & praktijk

Vorig jaar kreeg ik van iemand die veel in contact staat met Chinese éénhoksracers de tip dat je de jongen van de eerste 2 rondes naar de belangrijkste races zou moeten sturen. De kwaliteit daarvan zou namelijk veel beter zijn als die van de 3e en al helemaal niet vergelijkbaar met die van de 4e ronde... Altijd de moeite van het uitzoeken waard als je zoiets hoort van een serieuze melker.

Meten is Weten.....
Voor wat betreft de situatie op mijn hokken was dat makkelijk controleerbaar omdat ik ieder jaar weer een nieuw boek volschrijf met aantekeningen van alles wat ik mee maak op de hokken.

Zelfs de meest simpele dingen noteer ik. Bv de conditie van een koppel kwekers tijdens de verschillende rondes. De indruk die ik van een jong heb terwijl ze net geringd zijn, het gedrag net na het spenen, de resultaten bij de eerste trainingen tot aan de finale toe. Alles schrijf ik op.

Blijkt achteraf dat er een duif bijzat die er qua prestaties echt uitsprong ga ik zijn of haar hele historie weer teruglezen. En daar leer ik veel van… Vooral dat er veel flauwekul theorieën in de duivensport bestaan.

In de laatste DVD van Bas en Gerard Verkerk is het wat dat betreft ook genieten van de no-nonsens verhalen van Bas Verkerk. Echt een aanrader wat mij betreft. Je hebt net het idee of je een middagje bij Bas op bezoek bent en hij je helemaal bijpraat over veel zaken die spelen in de duivensport. Vaak met een door de harde praktijk gevormde mening van een verbijsterende eenvoud, maar wel tot in het detail steekhoudend.

Zelf ben ik er van overtuigd dat de conditie van je kwekers het meeste invloed heeft op het verschil in kwaliteit van de verschillende rondes. Dit is mijn Wringertje die ik fotografeerde een dag nadat ze haar 2e ei had gelegd van de 3e ronde dit jaar...Verwacht best wel veel van haar jongen dit jaar..
Om op de kwaliteit van de jongen van de verschillende rondes terug te komen. Bij mij zaten de beste bij de 3e ronde… Dus weer een mythe die de prullenbak in kan. Ik denk dat je de beste jongen kweekt op het moment dat je kwekers er het beste aan toe zijn. Dat is op een warm zolderhok wellicht tijdens de eerste ronde en op een koud tuinhok misschien wel de 3e of 4e ronde..