woensdag 13 maart 2019

Who Dares

Veel signalen bevestigen dat de One Loft Races toekomst hebben. In Houten zag je een jaar of 5 geleden nog maar een handvol stands met aanbieders van deze races. Tijdens de laatste voorjaarsbeurs stonden er al tientallen. Er zitten erbij waar ik geen goed gevoel bij heb maar dat hou je toch. Hetzelfde als je ergens duiven wil aanschaffen. Sommige hokken heb je een klik. Andere weet je niet hoe snel je weer moet vertrekken.


 Maar er zitten ook bewezen goede races bij met professionele verzorging en beregoede conditie van de duiven. Ook met verliezen die niet groter zijn als bij een gemiddelde melker. Sommige aanbieders maken zulke fraaie folders dat het bijna te mooi is om waar te zijn. Dan kan je er ook beter niet mee in zee gaan. Zeker niet als zo’n race net is opgestart. Het is altijd beter om een jaar of 2 de kat uit de boom te kijken. Dan weet je hoe het met de verliezen zit en hoe de afwikkeling is mbt de gewonnen prijzen en verkoop van de duiven. Maar de slechte races selecteren zichzelf snel uit.

Je krijgt soms ook wel eens de vraag waarom in Nederland geen OLRaces worden georganiseerd. Volgens mij is het ook niet toegestaan door de NPO. Vooral zo houden want ik ben bang dat het hier alleen maar gezeur geeft. En er is elders keuze genoeg en er komt alleen maar meer bij.

Zoals ik al eerder heb gezegd is het ook voor een klein behuisde melker of een met een jong gezin een mooi alternatief. Je kweekt je jongen tot eind april en je bent voor het hele seizoen klaar. Genieten van de trainingen en natuurlijk van de finales waar je tegenwoordig ook nog voor een laag bedrag naar toe kunt vliegen binnen Europa. Iedereen heeft gelijke kansen qua verzorging, ligging etc. Het enige verschil daar in is dat sommige met wel erg veel duiven komen maar je hebt maar 1 goede nodig voor een vroege prijs.


Melkers die denken dat je er rijk van wordt kunnen beter meespelen aan de staatsloterij :). Als je het goed doet mag je blij zijn als je je inleg weer terug kunt verdienen. Uitzonderingen daargelaten die een keer het geluk hebben een finale te winnen. Maar onderschat de concurrentie niet want iedereen komt wel zoveel mogelijk met duiven uit zijn beste koppels.

Het is ook leuk om eens andere races te proberen. Zo kreeg ik bericht dat er een leuke race in Engeland (Who Dares Wins) wordt gehouden met de finale lossing vanuit Frankrijk. Ben erg benieuwd en van plan er een groepje van een stuk of 6 duiven heen te sturen van de 3e ronde. De fijnste uit de bewezen koppelingen van die ronde stuur ik dan naar de Golden Algarve en die overblijven uit voornamelijk nieuwe koppelingen naar Engeland.
 
Van Moonraker gaat er ook een jong mee naar Engeland gekoppeld
 aan een andere dan zijn vaste duivin. Hij wilde wel even poseren
Dat ik er voor warm loop komt denk ik ook een beetje door nostalgische gevoelens die zo'n Engelandrace oproept.

Ik weet nog dat ik als klein jochie bij melkers ging kijken en dat wanneer Parkestone werd gevlogen er altijd een apart opgewonden sfeertje hing. Er kwamen ook altijd bepaalde duiven voorop kan ik me nog herinneren...

 Verder staan dit jaar voor mijn duiven de volgende races op het programma: AS Golden in Griekenland, Sofia in Bulgarije, Krakus in Polen, Golden Algarve in Portugal en Who Dares in Engeland en wellicht nog een nabrander van een of andere winterrace.

Voor Engeland doet Sjaak Buwalda de coördinatie en dat geeft voor mij al een goed gevoel want hij regelt voor meerdere races alles perfect. Tot aan de verzending toe.