dinsdag 9 april 2019

Aanleveren

Afgelopen weekend de 10 duifjes voor de OLR in Krakus aangeleverd. Een goed georganiseerde race met eveneens een goed georganiseerd agentschap in Nederland, verzorgd door Gerard en Katiuska Schalkwijk van Travipharma.
 

Links Gerard en Katiuska Schalkwijk tijdens de finale in Krakus geflankeerd door vader Andrzej en dochter Aleksandra Grodny  organisatoren van de OLRace Krakus.


 Als die 2 zaken in orde zijn dan kun je daar je duifjes met een gerust gevoel heen sturen. Dit jaar zijn er 2 finales van respectievelijk 530 en 600 km. Ben ik wel blij mee want voor een finale van 530 km met wind op kop heb je toch wel duifjes met duurvermogen nodig. Wordt het daarentegen een finale met wind van achter dan kan je een kopduif meestal vergeten dus mooi dat er een 2e kans komt, waar je op vrijwillige basis aan mee kunt doen. Ook de verliezen daar zijn niet hoger als op een gemiddeld vlieghok.

Vorig jaar had ik er 12 ingestuurd. Daarvan bereikten er 8 de finale van 530 km, die alle 8 weer terug kwamen. Dan mankeert er weinig aan de duiven en ik zag het ook wel aan de conditie van de duifjes van mezelf die ik terug gekocht had. Was echt top.

Een oude duif ter lering, zit tussen de jongen die binnenkort naar "hun" races gaan..


De volgende groep die komend weekend weg gaat zijn er 9 voor de Who Dares Win Races in Engeland. Ook deze race, zo hoorde ik van insiders en vrienden uit Noord.Ierland, staat erg goed aangeschreven wat betreft de verzorging en begeleiding van de jongen. Voor mij de doorslaggevende voorwaarde om mee te doen.

Daarna nog een mooie groep naar de fameuze Golden Algarve in Portugal op 5 mei en tenslotte rond 10 mei nog een aantal naar Talent Quatro in Tjechië. Het schiet lekker op nu. De laatsten liggen nog in de schotel en dan is de druk van de ketel.

Als kers op de taart wil ik er in oktober nog een paar naar Victoria Falls in Zimbabwe (Afrika) sturen. Ook deze internationale toprace heeft een finale van 650 km en heeft volgens eigen zeggen het hoogste percentage overblijvende duiven voor een finale van alle grote races wereldwijd.

De laatste jongen liggen nu nog in de schotel....

 

Dus dat klinkt goed en ik zie deze race eigenlijk als dé vervanger van de One million dollar race waar het sinds de verhuizing wat mij betreft niet goed genoeg gaat om aan mee te doen.

Dus die heb ik voorlopig als uitdaging maar geschrapt uit mijn duiven-bucketlist….


PS Van alle hier genoemde OLRaces staan de doorlinks aan de rechterzijde van de pagina