dinsdag 17 september 2019

Adka's

Gisteren was de semifinale van de Golden Algarve race, waar 3895 duiven aan de laatste race vóór de grote finale op 28 september a.s. begonnen. Hoofdprijs was een auto, afstand 300 km tot aan het hok in het uiterste zuiden van Portugal.

Fantastisch winnaar werd Miroslav Vidhold uit Slowakije. De reden waarom ik het woord fantastisch gebruik is het feit dat hij naast deze overwinning ook al eerder de finale van deze internationaal hoog aangeschreven race wist te winnen.

En beide overwinnaars kweekte hij uit 2 duivinnen die hij in 2009 uit een mandje jonge duiven mocht uitzoeken bij Ad Schaerlaeckens. De ene duivin noemde hij Adka 1 en de andere Adka 2.

In die tijd dat hij de finale wist te winnen had ik net een serie artikelen over Ad Schaerlaeckens zijn Ace Four lijn geschreven. Een duif die mij daarbij bijzonder aansprak was o.a. Home Alone (zoon Ace Four) die met bloedheet weer minuten los vooruit de 1e in de afdeling pakte. Op het hok bij Schaerlaeckens zag ik een zoon van Home Alone de 08-553, waar ik helemaal weg van was en o.a. ook vader was van zijn Wonderduifje.

Toen ik de stamboom bestudeerde van de winnaar van Algarve 2014, genaamd Corina, zag ik tot mijn verbazing dat de moeder daarvan rechtstreeks was gekweekt uit een dochter (Adka 1) van diezelfde zoon Home Alone 553 en toebehoorde aan Miroslav. Het duurde niet lang of we hadden een leuk contact dat uitgroeide tot een gewaardeerde vriendschap. Ook gunde we elkaar wederzijds duiven uit de beste koppels en we waren er beiden succesvol mee.
Een duif van mij die ik had gekweekt uit een volle broer van Corina speelde op een Golden AS race de eerste en afgelopen weekend nog had Miroslav een zeer zware jonge duivenvlucht en kwam zijn eerste duif uit Zusje Pinky x dochter volle zus Purple Rain van hier.

Nu wint hij dus de semifinale met auto met een duif die hij kweekte uit dochter Adka 2 met ringnummer 17-93. Eveneens ingeteeld naar Ace Four en zijn broer de 230. De nestligger waar hij zijn winnaar uit kweekte, de 17-92,  kreeg ik vorig jaar van hem, nadat ik via Pipa ook haar broer Spider 02 had gekocht die een 14e speelde in de Finale van Algarve.

Dus 2 melkers die gisteren erg blij waren… Duivensport op zijn mooist en kijk je eigen toppers maar na. Heel vaak zijn je beste duiven degene die met gesloten beurs op je hok kwamen….

PS
Ook in de winnaar van Golden Algarve 2018 die 20 minuten los vooruit de 1e speelde in de finale maar ook de winnaar van Victoria Falls 2019 (vele minuten los vooruit) kom je steeds dezelfde Schaerlaeckenslijn tegen via Jörge Hallman. Zijn Romario blijkt een sublieme kweker en kom je in veel topduiven tegen. Vooral in finales met bloedheet weer...Geen toeval... Ik kom daar later nog op terug..