donderdag 5 september 2019

Karma

Graag kweek ik aan het einde van het jaar nog een serie jongen. Daarbij zit altijd wel iets heel speciaals. Een of twee duifjes waar je hart sneller van gaat kloppen. Zo'n bijzonder laatje kweekte ik uit de Hunti x Evora en bij Falco Ebben op het hok kwam ik een laatje tegen waar ik kippenvel van kreeg. Toen ook nog eens bleek dat zij een volle zus was van mijn Blauwe Cyrus heb ik er alles aan gedaan om haar op mijn hok te krijgen, wat uiteindelijk lukte.


 Bovenstaande stukje plaatste ik een paar jaar geleden hier op mijn site. Dat witpen doffertje kweekte ik uit de onvolprezen Hunti x een dochter van Boogie genaamd Evora. Zowel de Hunti als Evora, werden destijds via Pipa verkocht en kwamen beiden rechtstreeks van Arie Dijkstra.

Dat doffertje had ik later aan iemand geschonken die ik hem gunde, maar die hield later op met duiven en uiteindelijk kwam hij terecht bij Roger de Vries in Grevenbicht die hem dit jaar koppelde aan een van zijn eigen duivinnen. Een jong daaruit stuurde hij naar de OLR in Sofia. Het betrof de 19-713 en die vloog daar fantastisch .

Na alle trainingen en de 4 races inclusief semifinale stond de 713 ruim bovenaan bij de asduiven en dat van de ruim 2900 ingestuurde duiven! Door domme pech sneuvelde hij helaas in de zware finale in het zicht van de finish.


Karma deed zijn werk en Roger deed niet moeilijk om mij het doffertje terug te gunnen... Zodoende zit hij weer in het hok waar hij destijds werd geboren… Dit verhaal past bij een ander verhaal waarover ik volgende week zal berichten, met een nog veel grotere impact op de vorming van mijn nog steeds in opbouw zijnde kweekhok, dat nu al duidelijke contouren van stamvorming begint te krijgen….
Overigens dat duivinnetje op de foto afkomstig van Falco Ebben was de 14-64, dochter van zijn geweldige Cyrus, rechtstreekse zoon van Roosje. De nestmaat daarvan (14-63) was verkocht naar Duitsland en daaruit kwam in 2018 de beste én Olympiadeduif eendaagse fond Duitsland...