woensdag 4 september 2019

Inteelt

Purple Queen

Het is al weer september en over 3 weken hebben we de tot de verbeelding sprekende finale van Golden Algarve waar nog steeds ruim 4300 duiven in de race zitten.

Het kweekseizoen zit er voor de meeste melkers wel op. Het is nu een mooi moment om wat speciale koppelingen te maken met het oog op de toekomst. Het worden dan wel echte laatjes maar ik laat er ieder jaar wel een paar uitgroeien om te kijken hoe ze zich ontwikkelen.

Broer x zus koppeling bijvoorbeeld zie ik graag, mits de jongen perfect zijn uiteraard. Maar dat geldt hier voor alle potentiĆ«le kwekers. De kinderen uit zo'n koppeling laat ik dan weer botsen tegen een lijn die er zo ver mogelijk vanaf staat. Dit is het zusje van Purple Rain genaamd Purple Queen, die nu als laatste gekoppeld staat aan haar broer en dan op (winter)rust gaat. Ze heeft er inmiddels 5 rondes jongen opzitten voor dit seizoen en met mijn telefoon heb ik van de week een snapshot van haar gemaakt. Technisch lang niet perfect maar je ziet op dit soort spontane plaatjes veel beter hoe een duif er werkelijk uit ziet en ook hoe ze er conditioneel aan toe zijn.

Al die eenheidsworst foto’s gaan me steeds meer tegen staan omdat ze totaal niet weergeven hoe een duif er in het echt uitziet. Komende winter wil ik mijn kwekers uitgebreid op mijn blog gaan beschrijven inclusief foto’s maar ik zit er serieus over te denken om er maar gewoon van dit soort foto’s bij te zetten. Ik ben er nog niet uit...

Ik merk het aan mezelf als ik van die dikke, kilozware fotoboeken bekijk die je soms op de beurs krijgt aangereikt. Ik kijk even wie er in staan, maar zelden of nooit pak ik zo’n boek voor de 2e maal. Ook blijven die standaardfoto’s nooit in mijn geheugen hangen terwijl andere, meer naturel foto’s dat vaak wel doen. Maar ja kan ook aan mij liggen natuurlijk….Binnenkort overigens echt heel mooi nieuws over de zeer recente nakweek van mijn duiven...