woensdag 18 december 2019

FF Voorstellen

Vorige week vrijdag hebben we een gedeelte van onze kwekers op de foto laten zetten. Van de meeste heb ik wel losse foto’s in allerlei verschillende poses, maar ik wilde toch wat meer eenheid in de presentatie. Vandaar dat de duiven en lijnen die het kweekhok dragen als eerste zijn gefotografeerd.

Het zijn al met al eigenlijk maar 3 tot 4 hoofdlijnen die ik puur probeer te houden en vervolgens onderling kruis met elkaar. De beste duiven uit zo’n kruising kunnen dan weer tegen één van de andere lijnen gekoppeld worden met het doel vliegtoppers te kweken voor de One Loft Races.

Ik ben er wel achter gekomen dat je daar toch een bepaald type duif voor moet hebben. Dat het nog moeilijker is om daar kop te vliegen, om de doodeenvoudige reden dat de concurrentie veel zwaarder is. Men komt voornamelijk met uitsluitend uit de allerbeste vanuit heel Europa of zelfs de wereld, naar dit soort races. Je speelt bij wijze van spreken ook tegen de sjeiks uit het Midden Oosten en in hetzelfde mandje zitten ook duiven van profs uit de Verenigde Staten, België, Duitsland, Nederland etc.  En omdat sommige best prijzig zijn ga je daar niet met een mandje probeersels naar toe. 



Klik op de foto voor het origineel...

De basislijnen die het erg goed op de reguliere vluchten deden zijn langzaam maar zeker bijna allemaal vervangen door duiven waarvan ik denk dat ze voor het OLR werk beter geschikt zijn en nog meer kwaliteit hebben. Melkers die wel eens mee gedaan hebben aan dergelijke races snappen wel wat ik bedoel...

Ik begin maar gelijk met een in mijn eigen ogen schitterende doffer genaamd Moonraker die zich eerst als vlieger heeft bewezen door met 12 minuten los vooruit de finale van 530 km in Krakus te winnen. Hij deed dat met 923 meters per minuut en moest bijna 9 uur tegen de harde wind in beuken. Op nummer 3 speelde hij bijna een half uur los vooruit.

Inmiddels heeft deze enorme karakterdoffer, gekweekt door J & N Alaerts, in 2 jaar tijd al een indrukwekkende serie nazaten op de wereld gezet. Daaronder al 7 x top tien noteringen op de verschillende OLRaces.

Zijn vader heeft voornamelijk het bloed van de lijnen van Freddy en Gaston de Wouwer. Gastons Princess; Zus Laura die de 1e nationaal Bourges speelde en Dominator; Kaasboer Super 481

Zijn moeder komt uit Radagast x Nienke. Radagast komt uit een dochter van Olympiade 003 terwijl Nienke een dochter is van Olympic Niels van Dirk van Dijck die weer gekweekt was uit Di Caprio die zelf ook weer uit een zoon van de Olympiade 003 komt..

Voor de ogenliefhebbers een close up
van het oog. Klik op de foto voor origineel
 
Moonraker heeft op het hok een uiterst plezierig karakter en zit iedere ochtend op mij te wachten om een potje te kunnen knokken... Hij zorgt samen met 6 zonen en dochters dat we dit toplijntje verder  kunnen uitbouwen.


Hij is pas 2 jaar oud en mij is geen kweker bekend die in zo'n korte tijd al zoveel goede nazaten op de One Loft Races  heeft gegeven, dus daar kunnen we normaliter nog vele jaren mee vooruit. Wordt binnenkort vervolgd….