zondag 1 december 2019

Voorbereiding kweek

 Over 3 weken gaan we koppelen… De duiven zijn inmiddels voldoende voorbereid, hebben goed kunnen ruien en kunnen relaxt hun dagen doorbrengen. Ook de entingen zijn allemaal achter de rug, waaronder die tegen paramixo, welke zowel oud als jong ieder jaar krijgen. Ook hebben ze allemaal een enting gehad tegen paratyfus, waarvan de jongen 2 x worden geënt binnen 4 weken. Over de paratyfus preventie heeft iedereen wel een eigen mening.
 
De doffers vechten wie er op het petje van mn vrouw mogen zitten
Ik heb er met veel mensen over gesproken en uiteindelijk zelf een plan gemaakt die recht doet aan wat ik heb gehoord van hen die weten waar over ze praten. Niet alleen dierenartsen maar ook melkers die het onder hun duiven gehad hebben en het ook hebben opgelost. Ik zal het binnenkort hier op mijn site zetten wat mijn systeem is. Zonder te kuren kan ik alvast verklappen.


Ook de nestschotels staan allemaal spic en span klaar voor het nieuwe seizoen. Dit dankzij de waardevolle hulp van mijn vrouw die haar eigen hok heeft en dat allemaal op haar eigen manier doet. De basisprincipes van ons beiden zijn wel hetzelfde maar verder gaat ze helemaal haar eigen gang en ik moet zeggen; de duiven zijn stapelgek met haar. Vooral nu ze gescheiden zitten trekken ze nog meer naar de melker als wanneer ze gekoppeld zijn. Ook deze tijd heeft zijn mooie kanten. Vooral als je de duiven door de rui ziet komen en lopen te glimmen in hun nieuwe verenpak….