zaterdag 4 januari 2020

Alles op orde...

De drukke dagen zijn weer achter de rug hier. Tussen alle kerst-en oud en nieuwmengelingen die we zelf genuttigd hebben, waren we ook nog druk met het begeleiden van de gekoppelde duiven. Na 10 dagen bijlichten was het zover en de duiven stonden er perfect voor om gekoppeld te worden.

Na 8 dagen legden de meeste koppels binnen 2 dagen hun eerste ei. Een aantal jonge duivinnen hadden iets meer tijd nodig maar na 12 dagen zat alles op eieren. Twee koppels hebben we over gehuisd omdat ze op hun afdeling te dominant waren. Zij mochten zich daarna uitleven tussen een paar koppels die ook van wanten weten. Daar waren de praatjes snel over en ook daar nu harmony op het hok.
 

Ik had dit jaar verschillende zomerjongen op de kweek gezet. Maar ze hadden er weinig problemen mee. Zoals dit doffertje uit Casanova (H.broer New Harry) van nauwelijks 7 maanden oud die weinig geleden lijkt te hebben van een dag of 8 drijven… Hopelijk gaat hij als kweker zijn vader achterna die in korte tijd al een 2e-11e-15e en 18e NPO gaf en ook vader is van mijn goede kweekster Golda….


Op slag is de hectiek van het drijven, heen en weer vliegen met nestmateriaal en knokken tussen de doffers met haantjes gedrag, grotendeels voorbij en we draaien de lampen nu iedere avond weer wat eerder uit. Met het weer hebben we erg veel geluk gehad. Nauwelijks vorst en erg zachte temperaturen. Ik was er blij mee om geen ijs uit de drinkpotten te hoeven hakken.

Nu op naar de volgende fase en dat is kijken hoe het met de bevruchting staat. Daar maak ik me eerlijk gezegd het minst zorgen over. Waar ik reikhalzend naar uit kijk hoe de kwaliteit van de jongen is als ze straks een week of 4 zijn. Hoe nieuwe koppelingen al dan niet hebben gepakt en als er dan een paar van die beauties in de nestschotel liggen te glimmen voel ik me een gelukkig duivenmens...