zaterdag 22 februari 2020

Samen sterker

Vorige week hadden Tjeerd en Jouke Elzinga een aantal jongen te koop staan op Pipa en een sportvriend had daar wel interesse in. Hij vroeg of ik even met hem mee wilde om enkele te koop staande jongen te bekijken, dus waren we al snel onderweg naar Harkema in Friesland.

Al pratende reden we eerst nog de afrit voorbij maar alles kwam goed en 3 kwartier later stonden we met enkele mooie jonge duiven in handen. Voornamelijk de lijn van hun beroemde superracer én kweekster Esmee, 1e nat. Asduif 2014, steelt de show op de hokken van vader en zoon Elzinga. Zij is gekweekt uit een doffer van Pieter Veenstra x een duivin van Dr. Schwidde uit Duitsland.

Stoere Fries Jouke Elzinga met zijn Superdoffer Prince Esmee....


Door samenkweek wisten zij deze lijn nog verder te verfijnen. Allereerst met de Harry van Jan Hooymans, waar zij o.a. een doffer genaamd Hallilujah (15-078) aan over hielden. Later werd me duidelijk hoe hij aan zijn naam was gekomen :)

Uit Hallilujah met een terugkoppeling naar een van hun andere basisduiven New Hope, kweekten zij een echte crack met de naam Prince Esmee (17-807). Deze doffer wist in 2 weken tijd maar liefst 2 x een 1e NPO te winnen tegen respectievelijk 4666 duiven en eentje tegen 8939 duiven. Dát zijn natuurlijk de witte raven in de sport…

Nadat ik zowel Hallilujah én Prince Esmee in handen had gehad was ik blij dat ik mee was gegaan. Beide doffers waren ook in de hand van de buitencategorie. Ongelofelijk wat een kwaliteit hadden die 2 duiven zeg, niet normaal zo goed!

Inmiddels zijn er weer stappen gemaakt en hebben de Elzinga’s samenkweek gedaan met een andere crack die o.a een 1e NPO wist te winnen op Bourges tegen 2216 duiven en een 1e op Chateauroux tegen 2566 duiven en wel superduivin Manu (16-182) van Gerard Koopman. Uit die samenkweek liet Jouke me ook al weer een fraaie duivin zien. En dat alles met gesloten beurs. Zo kan het dus ook...