maandag 13 april 2020

Paasei

Dit weekend kon ik wel door de grond zakken toen ik het eerste eitje zag dat de duivin van Moonraker zojuist had gelegd. Tijdens het leggen was het met de punt op de harde bodem van de broedschaal terechtgekomen en was er een stukje schaal naar binnen gevouwen. Normaal heb ik matjes in de broedschaal maar sommige duiven krabben en draaien net zo lang tot er een gat in het midden ontstaat en een gedeelte van de bodem niet meer bedekt is. Ook bij dit koppel dus….

Dit doffertje komt uit hetzelfde koppel. Hopelijk gaat het met het eitje ook goedkomen en krijgt hij er een fraaie broer of zus bij...

 Ik zag dat het vlies aan de binnenkant niet beschadigd leek en heb er maar even goed werk van gemaakt om het eitje proberen te redden. Bij een deuk en dat soort beschadigingen lukt het me meestal wel om het met bv kaarsvet weer goed te krijgen maar dit zag er wel ernstiger uit. Ik heb eerst wat ruimte gemaakt om het naar binnen gebogen stukje schaal. Mocht het jong zich ontwikkelen kan het stukje schil door de druk van binnenuit weer makkelijk naar buiten gedrukt worden.

Linksboven het eitje met het ingedeukte lipje nadat ik wat ruimte had gemaakt zodat het later naar buiten kan worden gedrukt als het jong bijna volledig ontwikkeld is. Bij het leggen is het ei met de punt precies op het harde gedeelte van de schaal terecht gekomen... Zo zonde vind ik dat..

 
In het hok onder de roosters heb ik net zo lang gezocht tot ik een mooi stukje uitgekipte schaal kon vinden en die zoveel mogelijk op maat geknipt met een minuscuul nagelschaartje. Daarna het dopje er op geschoven en met 2 seconden lijm op 4 plekken “gepuntlast” Daarna de rand luchtdicht en glad afgestreken met kaarsvet. Het nieuwe dopje is zodanig kort dat ik hoop en verwacht dat het jong er bij het uit kippen geen last van heeft. Als het vlies inderdaad heel is gebleven moet het met een beetje geluk goed kunnen komen. Ik ben erg benieuwd. Over 17 dagen weten we meer….
 

Hier heb ik het dopje er met 2 seconden lijm op 4 plekken met een drupje vastgezet. Later heb ik de rand nog luchtdicht afgekit met kaarsvet en het ei weer terug gelegd onder het koppel...Nu maar duimen voor een goede afloop...