zondag 7 maart 2021

Vrijdag jl heb ik de eerste groep duiven aangeleverd voor de AS Golden Race 2021. In hok 1 had ik 10 koppels tegelijk gekoppeld en in het andere hok de rest een week later. Vooraf had ik zitten piekeren wie waar naar toe zou gaan etc. Beetje hetzelfde ritueel als bij het koppelen. Daar kan ik ook dagen aan besteden op papier en als puntje bij paaltje komt heb ik alles in een half uurtje gekoppeld zonder het papier te raadplegen.

Ideaal: 1 velletje inleveren en klaar.... :) Klik op de foto voor het origineel..

Ook nu heb ik voor het gemak gekozen en alle 20 jongen uit hok 1 maar naar AS Golden gestuurd. Lekker makkelijk, want ik kon een compleet blad met 20 eigendomsbewijzen bijvoegen. Plastic hoesje erom, klaar...Stambomen stuur ik pas na de finale in want ik kijk eerst welke ik zelf graag terug wil hebben. Daar komen dus geen pedigrees bij…. 

Tot nu toe is de AS Golden nog steeds mijn favoriete éénhoksrace. Betrouwbare mensen aan het roer. De duiven worden tip top verzorgd en krijgen een eerlijke kans. Aanleveren bij Jaap Koehoorn waar een afspraak ook echt een afspraak is. Meer heb je niet nodig... 

 De volgende groep gaat naar een nieuwe OLrace in Slovenië die innovatief bezig zijn en waarvan Falco Ebben het aanspreekpunt is in Nederland. Als Falco er in gelooft weet je in ieder geval zeker dat de race duifvriendelijk en professioneel wordt opgezet. 

Er gaan ook GPS ringen gebruikt worden

Het is ook geen race waar je wordt overspoeld door duiven van melkers die hun kolonie als een bedrijf runnen. Zoals nu weer in Victoria Falls waar een bekend hok met 273 duiven op de eerste training start. En samen met een handvol maatjes daar met 1000 duiven of meer, aan de start verschijnen. Ze doen niks verkeerd want alles verloopt volgens de regels maar ik vraag me dan wel af als je de duivensport zakelijk benaderd mag je toch ook wel een beetje lange termijnvisie verwachten.

Zoals het nu gaat lijkt het op de beroepsvisserij. Steeds grotere boten en steeds meer vangen en straks is de vis dus op…Dan mag de laatste zg professionele melker het licht uitdoen. Ik vind dat als je jezelf prof noemt, daar ook een gezonde visie bij hoort. En dat mis ik een beetje….Ik heb geen zin in negatief gepraat of gejammer maar wil het toch wel even gezegd hebben...Vandaar dat we ook met veel plezier uit kijken naar de races van komend seizoen en er met onze duiven aan mee gaan doen: https://derby.avirings.com/nl 

Thailand  
Afgelopen zomer had ik een aantal duiven ingestuurd naar One Loftraces in Thailand. Daarbij de 20-040, een prachtig doffertje waarvan ik voor hij vertrok nog een foto in het hok maakte. Inmiddels zijn alle trainingen en races achter de rug en worden de duiven daar verkocht.


Geweldig als je dan je duif, die alles heeft meegemaakt aan de andere kant van de wereld, weer terug ziet op een filmpje op de verkoopsite. Terugkopen heeft helaas weinig zin omdat het tussen een half jaar en jaar schijnt te duren voor ze terug zijn en je betaalt bijna meer aan transportkosten als dat de duif zelf opbrengt. Maar hij is verkocht naar China en ik ga er vanuit dat de nieuwe eigenaar er ook goed voor zal zorgen…