vrijdag 19 oktober 2018

Toeval?

 Gisteren een dag meegemaakt waar alles samen viel tot een verbazingwekkend geheel.

Jan Hermans
Eerst op het gemak en zonder stress een hapje gegeten met vriend Jan Hermans. Heerlijk op een positieve manier bijgepraat over de mooie kanten van onze geliefde sport.

En vooral ook over goede duiven, goede melkers en éénhoksraces uiteraard. Ook kwamen hun eigen duiven natuurlijk nog aan de orde waarmee op de hokken van Rik wordt gevlogen.

Een kleine maar fantastische stam duiven die zijn weerga niet kent. Dat zijn mijn woorden want dat zal je Jan of Rik namelijk nooit horen zeggen; de bescheidenheid ten top….
 
Eind van de middag had ik nog afgesproken bij Willie van de Goorbergh en zijn maat Paul Couwenberg. Ook daar een klein hok boordevol kwaliteit en enthousiaste melkers waar het gezellig toeven was en een aantal prachtige duiven bekeken. Vanaf mijn woonplaats zijn dat beste trips en rond middernacht was ik eindelijk weer thuis. Zonder enig spoor van vermoeidheid want duivensport kan je ook erg veel energie geven. Je moet alleen je gesprekspartners zorgvuldig uitzoeken, dat scheelt al een heel stuk…

Willie en Paul
Vandaag even een vast rondje internet gemaakt en o.a. de sites van Pipa en de Duif bezocht.

Op Pipa een uitgebreid verslag van de finale van de prestigieuze Amerikaanse Hoosier one loft race en de bekendmaking van The Overall Average Speedwinner zoals de Amerikanen de 1e asduif noemen. Deze titel werd gewonnen door de bekende Mike Ganus….


Kijk je vervolgens naar de stamboom van deze duif, dan blijkt die uit een rechtstreekse duif van Rik Hermans te komen gekweekt uit een zoon van Stamduif Propere x Minerva. Ongelofelijk en dat tegen zoveel internationale concurrentie. Die Minerva is een volle zus van Kamikaze, waar ook mijn 4 beste kwekers uit kwamen zoals Lexus, Justice, Fireball en Lotus, de duivin van het Unionkoppel.

De pedigree van de  1e asduif van Mike Ganus,  gekweekt uit Diamond Girl die hij aanschafte bij Rik Hermans

Danny van Dyck
Vorig jaar kwam de 1e asduif van de Golden Algarve in Portugal ook al uit een duif van Jan en Rik en zelf had ik dit jaar samen met Siebren Wierstra het geluk Starfighter in te kunnen sturen, die 3e asduif van de Golden Algarve race werd.

Ik kweekte deze duif uit een rechtstreekse van de buurman van Rik, namelijk Danny van Dyck die hij kweekte uit een dochter van de 11, nestmaat van het beroemde Kanon.

En, geloof het of niet, die werd gekweekt uit een zoon van de Propere van Jan en Rik!
 
 En om het verhaal helemaal compleet te maken… Even later komt Siebren Wierstra bij me langs en brengt een GPS Championsboek voor me mee.  Daarin een stel mooie foto’s van vier duivinnen van Jan en Rik uit hun kweekhok, waaronder een Olympiadeduivin en maar liefst 3 (!) echte nationale overwinnaars op Bourges en Chateauroux. gekweekt uit hun eigen kwekers...Waar zie je zoiets? Ik zou het echt niet weten….
 

Cowgirl-Friendship en Nike, 3 nationale overwinnaars gekweekt uit hun eigen kweekduiven!