zondag 20 januari 2019

Kweekboxen

Ben al verschillende keren bij toch wel grote namen in de duivensport geweest, waar doffers en duivinnen in aparte kweekboxen zaten. Op zich heeft dat een aantal niet te ontkennen voordelen, maar ik heb ook koppels samen zien zitten waar ik zelfs treurig van werd. Geen enkele dynamiek of levenslust straalden die duiven uit en dan met name in boxen die middels dichte wanden gescheiden zijn. Vaak nog veel te klein ook maar dat is weer een ander verhaal.

Het gaat mij om de dynamiek, verliefdheid en de eerder vermelde levenslust dat een koppel hoort uit te stralen. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dat soort zaken directe invloed heeft op de kwaliteit van de nazaten. Een flinke vent die me dat uit het hoofd praat….

Links schuif dicht, rechts schuif open

Zelf wilde ik ook 2 kweekboxen hebben om een paar keer per jaar een koppeling te kunnen maken waarmee ik de genen van een bepaalde lijn op mijn hok vast kan leggen. Daarbij wil ik er wel 100% zeker van zijn dat er geen vreemdganger de kans krijgt zich te misdragen. Ook dat komt denk ik, veel meer voor als men zo op het eerste gezicht zou verwachten.

Enfin dit voorjaar dus 2 kweekboxen laten maken. Gelukkig heb ik een duivenmaat met 2 gouden handen, die ook mijn speciale constructiewensen zodanig wist te vertalen, dat er op gewenste momenten extra leven in de brouwerij gebracht kan worden. Ik kan nu met een gerust hart 2 koppels apart zetten zonder dat de dynamiek verdwijnt.

Met het verdwijnen van de dynamiek krijg je niet alleen een mogelijke terugval in kwaliteit, maar ook veel meer kans op onbevruchte eieren. De duiven zitten in gesloten kweekboxen vaak te kijken of ze een langdurige gevangenisstraf aan het uit zitten zijn.
 

De schuif die je er zo uit kunt trekken als de 2 boxen tegen elkaar staan.

 In de tussenwand van de 2 boxen is een luikje aangebracht met gaas ervoor en een schuif erachter. Met de schuif kan de doorkijk naar wens geblokkeerd of juist geopend worden zodat de buren elkaar direct in de ogen kunnen kijken. Onder het luik staan aan beide kanten namelijk een motivatie-boxje waar ze ook graag bovenop staan te koeren. In de avond sluit ik de schuif en overdag op verschillende tijden of wanneer ik denk dat ze even een oppepper kunnen gebruiken haal ik de schuif er tussen uit.

Het gevolg is gelijk zichtbaar en mooi om te zien hoe de doffers beginnen te draaien en te koeren. Je ziet ook gelijk reactie bij de duivinnen die dichter naar de doffer toe trekken en meestal vrij kort daarop een stevige paring. Het is gewoon vermakelijk om te zien hoe de duiven elkaar in de gaten houden want er staat aan de andere kant wel een potentiële (liefdes) concurrent. Kortom ben er blij mee.
 

Van deze duivin in de kweekbox genaamd Venus, wilde ik met een bepaalde doffer graag een paar jongen hebben om bij gebleken geschiktheid later op de kweek te kunnen gebruiken. Afgelopen jaar heb ik nog maar 2 duiven van een andere lijn aangeschaft waaronder deze Venus. Mijn huidige stam heeft inmiddels voldoende potentie om mee verder te bouwen, maar ik blijf wel zoeken naar heel speciale duivinnen, waarvan zij er volgens mij één is.

Zij vloog in 2018 op een éénhoksrace met tegen de 2000 ingezonde duiven een 7e in de semifinale én een 8e in de finale. Haar volle zus vloog eveneens in 2018 op een andere éénhoksrace de 3e in een pittige finale. Haar vader won zelf de finale van de Ostsee-rennen 2016 en haar moeder komt uit de winnaar van de finale van de Golden Algarve 2015 x de winnaar van de Ostsee-rennen 2015 met 15 minuten voorsprong...Geen garantie natuurlijk,  maar zie het liever als een stamkaart vol uitroeptekens verwijzend naar een presterende overgrootvader...