zondag 6 januari 2019

Toppertje?

Mijn ervaring is dat je uit een zogenaamd topkoppel blij mag zijn als je één jong per jaar kweekt dat er echt bovenuit steekt. Heel soms twee, maar dan zijn het meestal ook nog nestmaatjes. De jongen uit een topkoppel zijn vaak wel bovengemiddeld van kwaliteit, maar eentje waar je écht stil van wordt zijn er maar heel weinig. En die moet je nou juist hebben...

Als ik eens een jong uit zo’n vermeend (duur) topkoppel voor mezelf wilde aanschaffen bedong ik er altijd bij dat ik het jong eerst mocht zien alvorens te besluiten het te kopen.

Dus niet blind bestellen en dan maar afwachten of het wat lijkt. Klinkt misschien een beetje brutaal maar ik kan mijn geld maar één keer uitgeven en gewone duiven heb ik ook niks aan.

Je kunt niet kritisch genoeg zijn als het om kweekduiven gaat denk ik. Maar dat geldt ook op eigen hok wanneer je een heel speciaal duifje kweekt. Zo’n duif die alles heeft. Goed gebouwd, intelligente kop, zelfverzekerd en slim op het hok.

Dit is mijn Blue Hero, een zomerjong van 2017 geringd met een oude ring van 2016. Zo’n duif waar ik mijn ogen niet van af kon houden en alles heeft wat ik graag zie in een duif. Gelijk op de kweek gezet. Komt uit Pinky (uit broer Purple Rain) die mijn 1e duif was op de Dapi Race en in de finale met de eerste kopgroep aankwam in de zware finale en als 7e naar binnen liep.

Een broer van Pinky vloog tijdens de zware finale van de Belgian Masters in 2016, toen er de eerste dag maar 32 doorkwamen, de 10 e. In 2018 kweekte ik voor het eerst een paar jongen uit Blue Hero en stuurde er ook één naar de Golden Algarve met de naam Pinky jr. Deze was mijn 2e duif en vloog de 66e in de finale waar er met bijna 5000 duiven begonnen werd. Even voor het perspectief. Toen hij geklokt werd was er van alle Belgische inzendingen pas 1 duif terug…


Wanneer je eens een aantal duiven in het donker op het hok in handen neemt en je knipt weer snel het licht aan om te kijken welke het is. Zo eentje dus...Een duif waar je elke keer in positieve zin door verrast wordt. Zo’n duif mag je eigenlijk nooit wegdoen. Zelf durf ik er zo één gelijk op de kweek te zetten. Enige voorwaarde moet zijn dat die duif uit een familie van winnaars komt, dus geen toevalsprodukt.


Dit is Pinky jr die ik kweekte uit Blue Hero en mijn 2e duif was in de finale van de Golden Algarve 2018. Is vorige week via een internetveiling verkocht...Ik weet wie hem gekocht heeft en verwacht er best veel van in de nakweek…