donderdag 16 mei 2019

Peter C.

Gisteren nog bij Peter Crans geweest om een koppel eieren op te halen uit zijn fameuze Dafne. Zij won zelf reeds een 1e, 5e, 6e, 6e, 7e en 9e NPO op de 600 km plus vluchten én minstens zo belangrijk...Uit een dochter van haar kweekte Peter de 3e nationale asduif eendaagse fond 2018. Van Peter had ik al verschillende duiven aangeschaft en vooral die uit de lijn van Okidoko en Chloe, beiden in rechte lijn afstammend van Leonardo x Tinkelbell van Arie Dijkstra, brachten al de nodige successen.

Ik had reeds  3 zusjes van Dafne (uit Chloe) en ook Walibi komt uit Chloe, maar stond toen tegen een doffer die uit een zoon van de Hunti komt. Nu had Peter speciaal voor mij half broer x halfzus op elkaar gezet die beiden Chloe als moeder hebben. Mijn bewezen kweker Hunti 45 komt uit een soortgelijke koppeling nl:  Hunti x Zus Dafne. Ik probeer altijd eieren aan te schaffen ipv jongen zodat ze in mijn eigen milieu kunnen opgroeien.

Peter laat zijn 19-333 even zien. Voor mij neigt dit type naar de perfecte eendaagse fondduif… 


Zoals altijd ook weer even zijn toppertjes en de nieuwe favorieten bekeken en er zaten weer een paar juweeltjes bij. De conditie van zowel de ouden als jonge duiven was top en ik verwacht veel van zijn duiven komend seizoen. En dat allemaal op een hokje van een paar meter lengte. Een verademing in de hedendaagse duivensport waarin sommige melkers met hokken als paleizen, eigen pr medewerkers en de nodige verzorgers de aandacht wegkapen of beter gezegd wegkopen.... Gewoon al jarenlang aan de top meedraaien dankzij liefde voor zijn duiven en vakmanschap. Waar Aurora die als jaarling een 1e en 2e NPO speelde, altijd van de vlucht als een kogel naar beneden kwam en ipv op de klep op het hoofd van Peter landde. Duivensport zoals het oorspronkelijk bedoeld is...Heerlijk!

Twee duifjes waar ik de kriebels van kreeg waren o.a. de 18-265, volle zus van Dafne en ook een jong duivinnetje van 2019 de 19-333. De 19-333 heeft als vader Rembrandt die ook vader was van de 3e nat. asduif 2018 en de moeder van de 333 is ook weer een volle zus van Dafne. Mooier en fijner kan je ze niet kweken volgens mij...