zaterdag 29 juni 2019

Purple Rain

Vorig jaar waren de nazaten van Purple Rain (vergelijkbare klasse als o.a. Moonraker, Lexus, Hunti 45 etc ) goed in vorm. Zijn jongen had ik naar 4 verschillende races gestuurd, waarvan er na de verschillende finales niet één was verspeeld. Daarbij kwamen ze nog goed op tijd ook. Dit in kruising met Golda 10, een juweel van een duivin uit Casanova van Willie vd Goorbergh en Paul Couwenberg

Het jaar daarvoor had ik  uit Purple Rain zijn eerste 2 jongen gekweekt met een duivin (Zus Aurora) van Peter Crans en ook die deden het uitstekend en was o.a. mijn 1e duif in de finale van Krakus. Dit jaar heeft hij op 3 verschillende duivinnen gestaan, gewoon om een goed beeld te krijgen welke lijn het beste op hem pakt.
 

Purple Rain met zijn huidige duivin Venus. Foto is vandaag gemaakt...

De derde duivin die nu op hem gekoppeld staat heet Venus en won zelf 2 x in de eerste 10 in respectievelijk de semi-finale én finale van de AS Golden 2018,  terwijl haar broer in datzelfde jaar de 3e won in de finale van Sofia. Haar afstamming via SG Steffl is best indrukwekkend, want haar vader won de 1e in de finale van de Ostseerennen en haar moeder komt uit de winnaar van de finale van de Golden Algarve x de winnaar van de finale van eveneens de Ostseerennen met minuten los vooruit.

Toen ik destijds Purple Rain ophaalde bij Paul van den Berg zei hij al dat het een heel speciaal duifje was en dat wanneer hij het mij niet had beloofd het nooit was weggegaan. Eentje die je misschien maar eens in de paar jaar kweekt.  De klasse straalde er toen al vanaf en ben er nog iedere dag blij mee...net als met zijn kinderen, die ook al weer schitterende jongen geven.

Eerder had ik uit dezelfde lijnen al Pinky die o.a. een 7e in de zware finale van de Dapi race in Denemarken speelde en die ook  goed doorkweekt tot in de 4e generatie. Toen met een heel speciale duivin van Siebren Wierstra die gekweekt was uit een kleinzoon van de Kannibaal.

Purple Max

Dit is Purple Max, één van de jongen die ik terugkocht na de pittige finale in Sofia 2018. Ik kweekte hem uit Purple Rain x Golda 10. Meestal probeer ik mijn beste duiven weer terug te kopen en dat bevalt me uitstekend want juist die kweken vaak weer erg goed door en hebben aangetoond ook supergezond te zijn.

Hier dan Golda 10 uit Casanova x Miss Unbelievable. Casanova komt rechtstreeks uit de Beauty Harry, die ook vader is van de New Harry, maar ook van Max 1e nat. asduif jonge duiven midfond Pipa Ranking, terwijl Miss Unbelievable als jonge duif al teletekst vloog met een 7e NPO Gien tegen 5921 duiven en als jaarling een 1e NPO Issoudun won tegen 7254 duiven...

Golda 10
Als iemand een fijne duif heeft zie je heel vaak dat er concessies worden gedaan aan de kwaliteit van zijn of haar partner.

Dat is in de kweek volgens mij een van de grootste fouten die je kunt maken.



Veel melkers zijn wat dat betreft veel te snel tevreden. Een wijze raad die ik opstak van Gerard Koopman himself….