woensdag 2 oktober 2019

3 x geluk....

Laatst schreef ik hier dat ik nieuws had over een prachtige referentie met de nakweek van mijn duiven. Ik kwam daar op een bijzondere manier achter tijdens de verkoop van de duiven van de One Loft Race Sofia 2019, na afloop van de finale.
 

In Sofia werd begonnen met ruim 2900 duiven en zoals bijna altijd daar, aan het eind een pittige finale. Op zich heb ik daar geen problemen mee omdat ik weet dat de duiven daar een eerlijke kans krijgen, goede organisatie, stevige concurrentie en vooral duiven die er geweldig goed aan zijn. Elke keer als ik daar een van mijn eigen duiven terug gekocht had was ik verbaasd hoe goed die er aan was. Werkelijk top!

Enfin inderdaad weer een pittige finale over de langgerekte, aaneengesloten wouden en bossen waarbij er ook nog eens een paar flinke bergen genomen moesten worden. De eerste dag wisten slechts 246 duiven het hok te bereiken. Dit verschijnsel zie je uiteraard heel vaak bij One Loft Races; eerste dag weinig duiven als het een zware finale is, maar daarna komen ze meestal goed na. Ook bij de laatste Algarve dik 300 erdoor de eerste dag, volgende dag liep het al weer richting 1800 duiven en zo blijft het vaak nog lang doordruppelen.

Blij met Buddy 07...

Ondanks het feit dat het een zware finale betrof had zich toch een kopgroep gevormd van 15 duiven, waaronder mijn Buddy 07, die als 10e naar binnen liep. Slechts 26 seconden achter de winnaar na bijna een dag vliegen in de hitte. Erg blij met dit resultaat natuurlijk gezien de start daar met 2900 duiven uit 25 verschillende landen. De nestmaat van Buddy 07 was ook goed op tijd in de AS Golden race en vorig jaar speelde een broertje de 66e in de finale van de Golden Algarve.
 

Zoals gezegd werd enkele dagen later begonnen met de verkoop van de eerste 30 duiven op de verkoopsite van OLR Sofia. Toen ik de pedigree bekeek van de winnaar van de Finale, dacht ik dat ze een fout hadden gemaakt en de stamkaart van Buddy 07 bij de winnaar hadden geplaatst. Pfff niet echt professioneel dacht ik nog… Beetje voorbarig van mij, want toen ik goed keek zag ik dat de winnaar 2019 uit een duif van mij was gekweekt… En dat de stamkaart van de moeder inderdaad mijn stamkaart was…

Deze duivin kwam
uit de Hunti 200 die ik kweekte uit de Hunti x Lieke, 2 duiven rechtstreeks Arie Dijkstra en had ik een jaar eerder gespeeld op diezelfde race. Na de race was ze gekocht door een Bulgaar die er de winnaar van 2019 uit zou kweken.
 

Uit de Hunti 200 kweekte ik de moeder van Goldfinger,  winnaar van OLR Sofia 2019

 Mijn interesse in die duif was natuurlijk direct gewekt. Ik had vervolgens 3 x geluk. Ten eerste had hij er eveneens een duif met prestaties en topafstamming tegen aan gezet nauw verwant aan de Kannibaal en Olympiade 003 dus dat zat wel goed. Deze doffer had hij van een bekend Duits tophok gekocht nadat die zelf de 8e in de finale speelde.

 
Een ander geluk was dat ik bij mijn eigen duif bewust een flut stamboompje had gedaan met een paar losse ringnummers en verder geen beschrijving of namen. Dit om de prijs te drukken als ik een van de finalisten zelf terug wilde kopen.

 
Derde geluk was dat daardoor de prijs redelijk bleef en ik nu de winnaar terug kon kopen…. Superblij mee uiteraard en het was ook nog eens een schitterend gebouwd doffertje die inmiddels bij mij op het hok zit. Buddy 07 komt ook nog deze kant op dus mijn najaar kan niet meer stuk… Nou voorlopig maar uit kijken bij het over steken… :)
 

Goldfinger zit inmiddels op de plek waar die eigenlijk thuishoort...:) Volgens mij dan...